Sci-fi, dystopi, utopi

Dystopi, apokalypse, sci-fi og cli-fi er genrer, som i scenarier og universer udtrykker både håb og frygt i forhold til nutid og fremtid.

På denne workshop beskæftiger vi os med at bruge træk fra disse genrer i prosa og lyrik: Hvordan man kan skrive det uvirkelige frem, i forskellige science fiction inspirerede verdener, i ideer om undergange, i det groteske og tegneserieagtige, i forvrængningen af nuet og i den kritisk-politiske utopi? Der vil være skriveøvelser undervejs.

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Amalie Smith (1985)

er forfatter og billedkunstner, uddannet fra Forfatterskolen i 2009 og Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2015. Hun arbejder med tekst og billeder i form af udstillinger, video og lyd, og hun har udgivet otte skønlitterære bøger, herunder I civil (Gyldendal, 2012), Marble (Gladiator, 2014) og senest Thread Ripper (Gyldendal, 2020).

Amalie Smith er optaget af, hvordan idé og materie hænger sammen, og den interesse har ført hende til emner som græsk svampedykkerdans, kødædende planter på Læsø, vævet tekstil som det digitales grundstof og farven i antik skulpturkunst.

Foto venligst udlånt af Gyldendal.

Ida Marie Hede (1980)

er uddannet fra Forfatterskolen i 2008 og Mag.art. i kunsthistorie fra Københavns Universitet og MA i Aural and Visual Culture fra Goldsmiths College i London. Hun underviser på Gladiatorskolen.
Hun har bl.a. udgivet 'Seancer' (2009), Det kemiske bryllup (2013) og 'Inferno' (2014)

I april 2017 udkom Bedårende, som handler om familien og det samfund, der omgiver den. Det er en eksperimenterende og sprogligt undersøgende fortælling i fire dele med fokus på samliv, død, fødsel og relationer mellem mennesker i spændet mellem jeget og samfundet.

I 2020 var Hede aktuel med Suget eller Vasker du vores fuckfingre med tårer, en roman, der er lige så bizar, vild og velskrevet som sin titel.

Foto venligst udlånt af forlaget Basilisk.