Skriv den gode pressemeddelelse

Pressemeddelelsen er en svær genre: en hel bog skal koges ned til èn letlæst A4-side. Litteraturredaktionerne får tilsendt op til 35 bøger om dagen, så interessen skal fanges fra første afsnit. Desuden er pressemeddelelsen vigtig ikke blot som følgesvend til anmeldere, men også til forskellige medier med tilbud om interviews, til brug på de sociale medier og ved tilbud om foredrag.

Selvom det ofte er forlaget, som skriver og sender pressemeddelelsen, skal du som forfatter være med til at sikre, at den er dækkende for din bog.

Kurset er en workshop med praktisk og journalistisk teori, herunder vinkling og målgrupper. For at deltage skal du sende max. 8 linjer om din bog, som vil blive gennemgået på kurset. Herudover skal du skrive og medbringe (på USB-stik) en pressemeddelelse på max. én A4. To bliver udvalgt og printes til en nærmere gennemgang på kurset.

Underviser(e)

Keld Broksø

Har læst kulturgeografi og er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole. Han har arbejdet på bl.a. Politiken og Jyllands-Posten, og har en snes år været selvstændig journalist, kommunikations- og PR-rådgiver med bl.a. medietræning af topchefer i firmaet KB-Kommunikation. Og så er han medlem af Dansk Forfatterforening og forfatter til nu 8 bøger. (6 spændingsromaner, en børnebog og firmabog). Keld Broksø har selv skrevet et utal af pressemeddelelser og er ekspert i brugen af dem.

Foto venligst udlånt af Keld Broksø