Synsvinkel, stemme og fortælleinstans (online)

Dette kursus har fokus på at træne observationsevne og sensibilitet for fortællerens position og stemme i en tekst.

NB! Dette online-kursus afholdes i perioden d. 8.-25. april 2021. I disse to uger vil der være adgang til kursus-sitet, hvor kursisterne skal lave selvstændigt arbejde / opgaver og selvstudie svarende til 2 – 5 timer om ugen. Kurset afsluttes med en workshopdag over Zoom søndag d. 25. april, hvor man skal deltage på dagen.

På kurset vil vi blandt andet arbejde med:

Hvordan fortælleren lavpraktisk bevæger sig rundt i fortælleuniverset og lægger fortællingen frem til læseren.

Med hvilken stemme taler fortælleren? Hvordan kan stemmen karakteriseres? Hvilke konsekvenser har det for det fortalte?

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Martin Glaz Serup

er forfatter til en række digt- og børnebøger, men skriver også kritik og litteraturteori. Han har blandt andet undervist på Københavns Universitet, Forfatterskolen og Forfatterskolen for Børnelitteratur. Er netop nu aktuel med digtsamlingerne Endnu er dagen ikke spildt (Turbine 2019) og Uendelige sommer (Turbine 2020).

Fotografi: Mathias Olander.

Malene Kierkegaard

er filminstruktør fra Den Danske Filmskole og driver Plotværkstedet. Hun har i 25 år arbejdet med dramatik, idé & manuskriptudvikling og er i dag skønlitterær forfatter.
I årerne 2003 – 2007 var hun chef for DR Radio Drama (tidl. Radioteateret) og efteruddannede sig i USA; ”The Disciplin of Innovation” på SRI international, Stanford University og ”Strategy and Leadership” på Kellog School of Mangement, Northwestern University.
Med Plotværkstedet har hun bl.a undervist i Dansk Forfatterforening, Danske Skønlitterære forfattere, Den Danske Scenekunst Skole (Dramatisk skrivekunst), Forfatterskolen for Børnelitteratur, Danmarks Medie og Journalisthøjskole, FGK i Holstebro, Vallekilde Højskoles skrivelinje og Forfatterskole for unge i Midt- og Vestsjælland.

Fotografi venligst udlånt af Malene Kierkegaard