Månedens fagforfatter – Pia Sigmund

“Ideerne bliver ved med at dukke op og synes mig stadig vigtigere at nå at få ført ud i livet”

Af De faglitterære - 4. juni 2018

Hej Månedens medlem af F-gruppen – vil du præsentere dig for os?

Jeg hedder Pia Sigmund. Efter 22 år som lærer i folkeskolen sadlede jeg helt om, læste historie på universitetet, blev historiefortæller og begyndte at skrive. 40 fagbøger og mange artikler er det blevet til siden da, og ideerne bliver ved med at dukke op og synes mig stadig vigtigere at nå at få ført ud i livet. Sammen med Jo Hermann grundlagde jeg Litnet, litteraturnetværket i Odense. For andet år i træk er jeg tovholder på Fyn for Venligboernes arrangement ”Litteraturen samler ind til flygtningebørn”.

Familien er med mig. Min oldemor, forfatteren Erna Juel-Hansen var et aktivt medlem af Dansk Forfatterforening, og min far, lektor og ordbogsredaktør, Egon Bork var formand for F-gruppen i mange år. Jeg har skrevet en biografi om hende: ”Oldemor Erna. En beretning om en pioner og hendes tid”, og en om ham: ”Egon Bork. Sprogmanden”.

Hvad udmærker dine bøger sig med?

Alle indeholder de fortællinger og fakta. Stærkest kommer det frem i serien Historiebazaren, hvor jeg stiller et folks historier op over for regionens historie. Historiebazaren beskriver indtil videre fire folk/regioner, som alle har sendt indvandrere og flygtninge til Danmark: Bosnien & Hercegovina, Tyrkiet, Iran og fem arabiske lande.

Mange af mine bøger lyser af det gode samarbejde, jeg har haft undervejs med dygtige illustratorer som tegnerne Charlotte Clante og Susanne Dyhre-Poulsen.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Her vil jeg vælge hele serien Børn i Danmarks historie – 11 bøger, der er udkommet på Alinea mellem 2002 og 2016. Hver bog fortæller et stykke danmarkshistorie med en autentisk dansk pige og dreng som hovedpersoner, så synsvinklen er børnenes. De fortæller deres lille historie. Derfra udvider jeg blikket til at fortælle om den store historie, kongernes og magthavernes historie. Det skønneste er, at jeg gennem tiden har fået rigtig mange meget positive tilbagemeldinger fra elever og fra lærere.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

For at gavne og fornøje. Fordi der stadig er så mange vigtige emner, der skal beskrives. Verden er fyldt med historier, der skal fortælles, og som vi ikke må glemme. Og for at få fakta til at leve.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Jeg elsker den gode formidling, den ideale blanding af fortælling og god faglighed. Et forbillede blandt mange er Carsten Jensens to bøger om Marstal, skønlitteraturen fortalt i ”Vi de druknede”, fulgt op af den faglige baggrund og rigt illustreret i ”Vi sejlede bare”, udgivet sammen med historikeren Karsten Hermansen.

Jeg holder meget af bøger, hvor jeg kan mærke det personlige engagement og den personlige fortællestemme skinne igennem.

Hvad skriver du på lige nu?

Jeg samler på Gode historier om dygtige unge flygtninge og indvandrere. Det er vigtigt at fortælle de positive historier, som trods alt er de fleste i de seneste års indvandring. Desuden skriver jeg på fire-fem artikler om forskellige historisk-litterære emner. I 2017 udgav jeg fem fagbøger.

Desuden bruger jeg megen tid på at skrive ansøgninger – det er vel også en slags faglitteratur? En god ansøgning kræver indlevelsesevne, grundig research og velformulerede argumenter.

Hvordan ser din almindelige arbejdsdag ud?

Ikke to af mine dage er ens. Jeg har vældig mange bolde i luften. Dels skriver jeg altid på flere ting ad gangen og er meget ude af huset for at lave research og interviewe, eller for at holde oplæg eller fortælle historier, dels er jeg arbejdende bestyrelsesformand i foreningen 2 Timer om Ugen, der kræver en masse møder.

Det er skønt at få nye kontakter og at gense gamle arbejdsvenner. Jeg holder meget af det gode samarbejde med andre omkring en ny bog, med biblioteker, kolleger, forlag, og jeg elsker at mødes med mennesker, der har noget på hjerte, og lytte til dem. Skønt, når researchen kræver en rejse – til hovedstaden eller længere ud i verden.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

Jeg elsker både den udadfarende og den indadvendte arbejdsform og vekselvirkningen mellem dem, som vi lever med som fagforfattere. Men min bedste stund er, når jeg tungt belæsset vender hjem fra endnu en tur til biblioteket. En kande te og bogstakken ved min side, og jeg er fortabt for omverdenen de næste mange timer, mens nye ideer myldrer frem.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?

Det er vigtigt at skrive og udgive gennemresearchet og velfortalt faglitteratur, der kan tage konkurrencen op med de tilfældige og ofte fejlbehæftede informationsstumper på nettet. Nettet er alt for fyldt med oplysninger, og vi forledes nemt til at vælge den første den bedste oplysning og tro på den.

Der er megen fokus på skønlitteraturen og særlig på de skønlitterære forfattere, der ofte dyrkes som den rene kult. Det er vigtigt at gøre opmærksom på al den gode faglitteratur, der udgives, og på alle os – de mange dygtige fagforfattere.

I virkeligheden har vi megen skøn og mangfoldig faglitteratur. Her på bordet i mit fritidshus på Langeland ligger en bunke på 12 digre værker, der alle handler om den lille stump af Danmark, der hedder Langeland, og som alle er udkommet i de sidste par år. Smukke, kloge bøger om øens skove, om borge og voldsteder, om kollektiver og bevægelser, om haver, om Tranekær, om Lohals havn og skibsfart og meget andet.

Findes der nogen anden forfatters bog, som du gerne ville have skrevet?

Næ.