Find oversætter

Månedens fagforfatter: Karsten Pers

Jeg planlægger og skriver som udgangspunkt en bog som en en-til-en kommunikation mellem mig og en enkelt konkret læser. Ellers ryger indlevelsen.

Af De faglitterære - 3. oktober 2018
– vil du præsentere dig for os?

Jeg er på vej med min bare fjerde titel siden 2003, og selv om bøger og bogbranche har været mit primære domæne i mange år, så betragter jeg mig faktisk ikke som forfatter af erhverv. Mere som opfinder og problemløser, der bruger papirbogformatet til formidling og løsninger, der ikke kan matches af noget andet medie.

Hvad udmærker dine bøger sig med?

Mine bøger er alle skrevet og designet med meget stærkt fokus på hvad det er læseren/kunden/borgeren har brug for og har af forudsætninger. Jeg oplever at alt for mange fagbøger er skrevet ud fra en afsender-logik. Forfatteren ved så meget, ér så klog og synes selv at det hele er så interessant og vigtigt, men interesserer sig for lidt for hvad det faktisk er læseren ønsker sig og har af behov. Jeg planlægger og skriver som udgangspunkt en bog som en en-til-en kommunikation mellem mig og en enkelt konkret læser. Ellers ryger indlevelsen.

Mine bøger er alle en slags kombinerede guides, fagbøger og notesbøger. Jeg arbejdede før i tiden med digitale medier, og da jeg endelig fandt på at skrive en bog, var det naturligt virkelig at udnytte papirbogsformatets helt unikke muligheder. Så mine bøger er fagbøger, som læseren også selv skal skrive og tegne i, gemme ting i – og gemme for livet. Alt det som digitale medier er håbløse til. Jeg har ikke udgivet en eneste e-bog eller lydbog. Jeg er gået i retningen bogbog!

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Den jeg er i gang med, men bestemt også min første bog, ”Babykalenderen” – en uge-for-uge guide til det første år som forældre. Jeg var selv nybagt far, og oplevede at alle bøger om forældreskab var temmelig håbløse. Og så vågnede opfinderen i mig en morgen med idéen til en bog der virkelig kunne hjælpe mange forældre. Lang historie kort, så udkom den i første omgang på Lademann – siden L&R – hvor den solgte 3000 eksemplarer, før vore veje skiltes. Og i dag – nu i 10. udgave – har den rundet 65.000 eksemplarer. De sidste 62.000 fra mit eget forlag. Det er en af de allerbedst sælgende forældrebøger i Danmark de seneste 15 år. Og dens store attraktion er, at den løser læsernes udfordringer ud fra deres logik, ikke ud fra faglige ekspertiser eller traditioner. Brugerlogisk i stedet for afsenderlogisk.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Bogformatet er jo i mange tilfælde et vanvittig godt redskab til at hjælpe folk med at løse problemer. Men personligt drives jeg nok dels af en opfindertrang til at gøre det smartere end de bøger jeg kan se er mangelfulde, og så i høj grad af at processen med at skrive, illustrere, designe og tilrettelægge en bog er en fantastisk måde for mig selv til at blive klogere og skarpere på mit stof og på de mennesker jeg skriver til. Ikke fordi jeg researcher mig til ny viden, men fordi jeg graver mig så langt ned i det jeg tror jeg ved og tror jeg er god til at formidle, stiller mig selv så mange spørgsmål og så store krav, at jeg hver gang finder endnu flere lag, sammenhænge og muligheder i stoffet og min egen viden end jeg anede da jeg gik i gang. Og dermed bliver jeg i stand til at formidle det stof virkelig nyttigt for læseren. Det er til at blive virkelig høj af! Og så virker det åbenlyst at arbejde på den måde!

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Jeg er i de her år mest inspireret af mennesker der brænder for at gøre verden til et bedre sted og mennesket til et mere civiliseret og ansvarfuldt dyr. Jeg læste Tor Nørretranders’ ”Se frem” for nylig og jeg synes han utroligt vidende og inspirerende. Og jeg elsker også smukke bøger og bøger hvor man kan se at det hele er gennemtænkt – tekst, layout, typografi, indbinding, omslag… Men i forhold til mine egne bøger, kan jeg ikke sige at jeg henter inspiration hos specifikke forfattere. Med mit opfindersind er jeg nok mest inspireret af alle de bøger der ikke er gode nok. Alle de spildte muligheder jeg ser. Alt det vi endnu og hele tiden skylder læserne at gøre bedre.

 

Hvad skriver du på lige nu?

Jeg har skrevet – on/off – i mere end fem år på en bog om netop at planlægge og skrive en rigtig god fagbog. Bl.a. om vigtigheden af at leve sig ind i sine læseres situation og behov og respektere dem dybt, før man begynder at skrive. Og omvendt om også at respektere sin egen autoritet – tage sin autoritet på sig. Jeg har holdt kurser og tilbudt personlig rådgivning om det i en årrække, og jeg har set så mange vildveje fagfolk er gået ud af for så at gå i stå. Vi har jo aldrig lært at skrive bøger. Vi har lært at skrive til vores lærere og professorer med meget snævre krav til kildebrug, retstavning osv. Research er fx blevet en betonklump om benene på rigtig mange, fordi vi dengang vi lærte skrivning ingen faglig autoritet besad selv, men altid skulle referere til eksperter. Når så vi bliver eksperter selv, så hænger vi fast i den skrivemetodik vi lærte i skolen for 10-50 år siden…

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud?

Siden 2011 har jeg drevet NewPub-netværket. For forfattere og bogfolk, der har mod på at gå nye veje, stille krav til kontrakter, udgive selv, hjælpe hinanden kollegialt osv. Og det har jo taget et vældigt omfang, og kræver min tid og opmærksomhed dagligt. NewPub har nu mere end 2500 medlemmer og lokalgrupper over det meste af landet og hvert år er vi på Bogforum med vores fællesområde med mikrostande, boghandel osv. Så NewPub er blevet min hovedbeskæftigelse – ikke bare driften og det årlige Bogforum, men også mange nye idéer og tiltag sammen med medlemmerne. Mine egne bøger kommer ind imellem. Og jeg er meget drevet at de idéer jeg får. Min hustru, som arbejder i sundhedsvæsenet, har svært ved at se noget som helst almindeligt ved mine arbejdsdage 🙂

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

Research hører jo i min optik til den journalistiske tradition. For de mange som er fagfolk, eksperter eller skriver ud fra personlige oplevelser og erfaringer, bliver research meget nemt en farlig fælde. Jeg har mødt så mange store faglige autoriteter i min rådgivning, som er druknet i research. De ved selv så meget, har selv så mange års erfaring på deres felt og alligevel er der en god student der har overlevet i dem, som siger at de er nødt til at læse op på den nyeste litteratur før de begynder at skrive. De kommer aldrig i gang med at skrive deres egen. Før de forstår forskellen på at være journalist og være en autoritet.

Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag.

Jeg synes de kolleger, som tidligere har været månedens fagforfatter, har sagt mange kloge ting både om hvor godt og hvor skidt det står til. Jeg kan tilføje, at jeg glæder mig enormt over at vi forfattere i dag kan udgive lige det vi mener er det helt rigtige. For under 1000 kr. kan en bog sættes i on demand-produktion og ligge på DBKs distribution og være tilgængelig for alle boghandlere. Vi skal naturligvis stadig bruge redaktion, layout, korrekturlæsning osv. Men den tidligere så store omkostning til trykoplag er ude af ligningen i dag. Derfor kan der nu udkomme vidunderligt smalle, nørdede og knivskarpe bøger, som aldrig ville være rentable eller i øvrigt have en chance hvis de skulle gennem forlagsmøllen.

2004 - 2018 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte