Månedens fagforfatter: Bente Hagelund

Af De faglitterære - 1. september 2021
Vil du præsentere dig for os?

Mit navn er Bente Hagelund. Jeg er rektor for Folkeuniversitetet i København, jurist og underviser i offentlig ret på Københavns Universitet. Jeg er 61 år, og jeg har arbejdet som jurist og leder i forskellige jobs, siden jeg blev kandidat for 35 år siden. Jeg har været sagsbehandler i Justitsministeriet og hos Folketingets Ombudsmand, og jeg har været sekretariatschef på Københavns Universitet og vicedirektør i et boligselskab.

Ved siden af mine hovedjobs har jeg også undervist mange forskellige grupper af studerende gennem årene. Det har været jurastuderende, administrationsstuderende fra Forvaltningshøjskolen (nu Professionshøjskolen København), administrativt ansatte på Københavns Universitet og ansatte i mange forskellige kommuner og statslige organisationer. I dag underviser jeg statskundskabs-studerende, og jeg holder meget af at åbne deres øjne for det spændende i mit fag – offentlig ret. Mange kommer med den indstilling, at det er det kedeligste i hele verden, men ofte ændrer de holdning, når de første lærer faget at kende.

Jeg har skrevet 3 bøger om offentlig ret – en håndbog og 2 lærebøger.

Jeg er mor til 3 voksne børn og bedstemor til 5 dejlige børnebørn i alderen 0 – 5.

Hvad udmærker dine bøger sig ved?

De gør jura og offentlig ret tilgængelig for alle, der har lyst til at dykke ned i området. Når jeg underviser, og når jeg skriver bøger, sætter jeg en ære i at gøre det svære lettilgængeligt. Det gør jeg ved at tilnærme mig et dagligdags sprog, undlade at bruge forkortelser og indforstået jurasprog, ved at bruge mange eksempler, der helst skal være dagsaktuelle og ved at bruge illustrationer. Jeg tror, at jeg er den første forfatter, der har skrevet en lærebog i jura med billeder i.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Den allerførste bog, som var en håndbog i sagsbehandling og som hedder ”Skrankepaver og tidsrøvere”. Jeg henvendte mig mange steder, men intet forlag ville udgive en håndbog i sagsbehandling af en helt ukendt forfatter, som ikke var i stald hos dem. Så besluttede jeg at udgive den selv på forlaget ”Books on Demand”, og selvom det ikke ligefrem blev en bestseller, så var det vejen frem for mig. Jeg havde et produkt, jeg kunne vise frem, og gode venner i netværket hjalp mig til at komme videre og få bogen udgivet på traditionel vis på et etableret forlag.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Min motivation har udviklet sig hen over årene. Min første bog skrev jeg, fordi jeg følte et behov for at formidle de ting på skrift, som indtil da kun havde været sagt mundtligt i forbindelse med undervisning. Jeg synes, jeg havde noget vigtigt på hjerte om god sagsbehandling og kommunikation mellem borgere og sagsbehandlere.

Senere blev jeg opfordret af mit nuværende forlag til at forsøge mig som lærebogsskribent, og her måtte jeg tage en dyb indånding og tage mod til mig for at kaste mig over den opgave. Men jeg fik frie hænder til at forsøge mig med en helt ny og anderledes form for lærebog, nemlig en fremstilling der havde det pædagogiske i højsædet og som blev fyldt med farver, bokse, eksempler, billeder, øvelser og tjekspørgsmål.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Da jeg læste HD for nogle år siden havde vi en del amerikanske lærebøger, som udmærkede sig ved netop at omfatte de pædagogiske elementer, som jeg selv har brugt i mine bøger. Umiddelbart fandt jeg det poppet, men så opdagede jeg, hvordan man huskede og forstod alting meget bedre, når det var pakket ind i et eksempel eller en figur.

Jeg bliver også superinspireret af en forfatter som Stine Pilgaard. Jeg får vældig lyst til at skrive skønlitteratur ligesom hende, men det bliver nok aldrig til noget.

Hvad skriver du på lige nu?

Jeg skriver på en lærebog i socialforvaltningsret, som er målrettet til de socialrådgiverstuderende. Jeg har haft et langt forarbejde og fået god inspiration af undervisere på uddannelsen og praktikere, for selve det socialretlige fagområde er nyt for mig. Bogen er ved at være færdig til redigering på forlaget, og jeg regner med, at den kan udkomme omkring årsskiftet 21/22.