Vil du præsentere dig for os?
Jeg har været mange steder i mit liv, blev født i USA og kom til Danmark som 7-årig, har arbejdet som trykkeriarbejder og blev så uddannet arkitekt med speciale i industriel design, + at jeg supplerede med en uddannelse på Journalisthøjskolen i Århus. Har haft, og har stadig, mit eget lille designfirma hvor jeg har tegnet mange forskellige ting gennem årene, blandt andet møbler og hospitalsudstyr. Sideløbende har jeg undervist, forsket og skrevet en masse artikler, været fagbladsredaktør m.m. På et tidspunkt blev jeg leder af design- og arkitekturforskning i Vision Lab hos Lego. Nu skriver jeg mest bøger, holder foredrag og underviser amerikanske studerende hos DIS.
Hvad udmærker dine bøger sig med?
Læserne må vist hellere svare på hvad der udmærker mine bøger. Men selv synes jeg at de mest er karakteriseret ved at prøve på at gøre mit fag, der er meget visuelt, forståeligt for et større publikum. Det bør være sådan, mener jeg, at det ikke bare kommer til at handle om hvorvidt du eller jeg synes at et produkt, en bygning eller et møbel er smukt eller grimt. Min ambition er at give lægpersoner en fornemmelse af hvilke overvejelser, processer og hvilket arbejde der ligger bag det resultat som en designer kommer frem til.
Jeg forsøger med andre ord at tage det mystiske, og måske sommetider lidt krukkede, ud af designfaget, og på den måde bringe det lidt ned på jorden. Så kan vi begynde at tale om det på en oplyst måde, i stedet for at det bliver reduceret til branding, namedropping og personlige synsninger.
Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?
Det er lidt svært at sige, men det må nok blive ’Dansk design’, der udkom første gang på Gyldendal i 2006. Det er mit første, største og mest gennemarbejdede forsøg på at skrive en designhistorie, der har taget udgangspunkt i designfagets eget perspektiv og selvforståelse. Bogen er kommet i en del oplag efterhånden, også på engelsk, og en ny udgave udkom i 2017 med endnu mere materiale, og en lang række opdateringer.
Hvorfor skriver du faglitteratur?
Dels synes jeg det er spændende at formidle faglig viden og gøre det til en læseværdig oplevelse, dels er det en levevej, selv om man ikke nødvendigvis bliver rig af det. Og så er der også det, at der ikke er mange i mit fag, som kan skrive så det kan forstås. Og når man har den evne så synes jeg også at der ligger en slags forpligtelse til at bruge den til noget fornuftigt.
Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?
Indenfor mit fagområde er der nogle stykker. Steen Eiler Rasmussen var en formidabel skribent, der netop kunne det som jeg selv prøver på, nemlig at forklare de ikke-sproglige ting, som arkitektur og brugskunst nu en gang er, sådan at de bliver levende for ens øje, selv om man ikke har genstanden eller bygningen lige foran sig.
Poul Henningsen kan jeg lide, fordi han både gør lidt det samme som Steen Eiler, men også kunne være bramfri, polemisk og ikke mindst bidsk. Han tacklede virkelig igennem.
Hvad skriver du på lige nu?
Jeg har altid gang i flere ting, men den næste bog bliver nok den om Arne Jacobsen som industriel designer. Den har krævet meget research, som min kollega og medskribent, Henrik Lund-Larsen, heldigvis har lavet meget af, inden vi gik i gang med projektet.
Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud?
En vekslen mellem de forskellige opgaver jeg har. I perioder hvor der er en del undervisning med forberedelse og måske foredrag oveni, så er der ikke tid til meget skriveri, men i perioder er der mere stille og så kan jeg koncentrere mig om bøgerne. Og så er der jo altid overspringshandlingerne.
Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?
Det giver meget sig selv, det er bare forskellige faser i bogprojektet. Det er et større problem at få tid og ro til at koncentrere sig om bøgerne, mellem alle de andre ting som skal gøres.
Hvad synes du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?
Det er svært for mig at sige noget meget generelt om det, men indenfor mit fagområde synes jeg måske nok at der udgives for mange overfladiske bøger. Det virker tit som om at man har læst 10 bøger og så kan der skrives en ellevte. Hele begrebet livsstil har desuden taget alt for meget overhånd, så selv de bøger der foregiver at være seriøse, er ofte dårligt researchede og bygger ikke på nye ideer og nyt materiale. Forlagene mangler kritisk sans og der sker for lidt redaktionel proces undervejs. Det gælder bare om at få produceret nogle bøger, helst med en masse fondsstøtte, og så videre derudaf.