Månedens fagforfatter – Morten Lander Andersen

Af De faglitterære - 30. november 2022

Vil du præsentere dig for os?

Jeg er cand. mag. i historie og religion og har udgivet tre bøger på forlaget Frydenlund. De er alle tre guidebøger til København, da jeg siden 2014 har udviklet en del byvandringer med især historiske emner. Jeg er også aktiv i Østerbro Lokalhistoriske Forening og Arkiv, hvor jeg er redaktør og skribent for det lokalhistoriske blad, 2100 Ø, der udkommer fire gange årligt.

Hvad udmærker dine bøger sig ved?

Jeg forsøger at formidle stoffet til en gruppe mennesker, som nok er interesseret i emnet, men ikke nødvendigvis er særlig godt inde i det. Jeg forsøger at holde sproget enkelt og med en frisk tone, samtidig med at læseren får en masse viden og information.

Hvilken af dine bøger har størst betydning for dig?

Svært at sige, men det er nok min debut; På tur i reformationens København. At blive forfatter var en barnedrøm, der blev virkelighed. Den bog har fået et fint liv, fordi mange skoler og uddannelsessteder har brugt den. Det var slet ikke en målgruppe, jeg havde i tankerne da jeg skrev den. Jeg er meget glad for at netop den gruppe har fundet glæde ved den.

Hvorfor skriver du faglitteratur?

Fordi det er en gave at få lov til, og jeg kan slet ikke lade være med at formidle min viden. Om det så er via byvandring, foredrag, podcast eller ved at skrive. Det er superskønt. Det er også en kreativ proces, som jeg synes er fantastisk spændende. Mine bøger er guider, og på den måde skal de kunne fungere som en byvandring, men der er også noget tungt stof, der skal formidles. Nogle gange er det lidt af et puslespil, og der skal tænkes lidt kringlet, men det er en dejlig proces.

Hvilke forfattere inspirerer dig og hvorfor?

Da jeg læste religion på Universitetet, læste vi på et tidspunkt nogle tekster skrevet af Vilhelm Grønbech (1873-1948) og det var en fornøjelse. Det var så let skrevet og alligevel så store ting der blev formidlet. Tom Buk-Swienty skriver også levende, og med små litterære tricks får han formidlet tung historisk kildebaseret viden. Det er godt gået. Dan Andersens bøger er også en stor inspiration. Dan Andersen ryger ud i nogle pudsige sidehistorier, og det gør slet ikke noget. Jeg har selv tendens til at flyve ud i nogle sære afkroge, og jeg er holdt op med at have det dårligt med det, fordi jeg håber at kunne være lige så god til at slippe af med det som Dan.

Erik Kjærsgaard var også fantastisk til at formidle historien og hans skriverier er som at spise slik. Det glider lige ned og stimulerer de historiske hjernecentrer.

Hvad skriver du på lige nu?

Lige nu står den på Grundtvig og tatoveringer. Den første er en artikel om Grundtvigs død på landstedet Store Tuborg. Det er til det lokalhistoriske blad, 2100 Ø.

Det med tatoveringerne er en større ting. Det skal være en del af en fotobog, som skal udkomme til næste år på forlaget Frydenlund. Jeg skriver om de ældste fund på mumier og op til vores dage, hvor nærmest alle er tatoveret.

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud for dig?

Jeg ville ønske, jeg kunne svare på dette spørgsmål, med at jeg havde en superstruktureret arbejdsdag. Men det har jeg ikke. Der er byvandringer og foredrag, som i perioder fylder en del, og der kan det være svært at finde energien til at skrive også. Men jeg researcher meget og spekulerer konstant over skriveopgaverne, som der lige pludselig går hul på. Så bliver der skrevet på de mest underlige tidspunkter og steder. Deadlines er meget vigtige for mig, men det er en irritation, at jeg skriver bedst lige op til afleveringsfristen. Men jeg er begyndt at affinde mig med at det er sådan, jeg er indrettet.

Hvordan håndterer du fagforfatterens vekslen mellem research og skriveri?

Jeg elsker researchdelen. Arbejdet med at formidle og ramme den opgave der er blevet stillet, er hårdere. Her begynder skriveriet for alvor med forsøg og omskrivninger, og pludselig ligner det noget. Men der bliver hele tiden researchet, fordi i skriveprocessen opstår der hele tiden spørgsmål eller undren over et eller andet som må efterforskes lidt mere.

Hvad tænker du om faglitteraturens stilling i Danmark i dag?

Inden for historiefaget bliver der udgivet rigtig meget godt i disse år. Det er en fryd. Og det er også fordi, der er en stor interesse for historie. Det er virkelig dejligt. Der selvfølgelig en del omkring økonomi, der kunne være bedre, men det vil der nok altid være. Generelt ser jeg lyst på fremtiden.