Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2016

Åben bog: Åbenhed under bogproduktionen

Med de sociale medier har forfattere og forlag fået nye muligheder for dialog med læserne. Også længe før bogen er færdig og trykt. Forfatteren til fagbogen og bestselleren ’Livsfarlig Ledelse’, Christian Ørsted, bruger ikke kun dialogen med læseren til markedsføring, men også i selve arbejdsprocessen.

Af Heidi Vesterberg

Nogle forfattere trækker dialogen med læseren ud af de sociale medier, ned på arbejdsbordet og ind i den redaktionelle proces. En af dem er fagbogsforfatteren Christian Ørsted. Inden hans bog ’Livsfarlig ledelse’ gik i trykken i 2013, lagde han forsideforslag og dele af indholdet ud til vurdering på Facebook. Også selvom hans redaktør fra People’s Press til at starte med advarede imod det. Åbenhed under processen var helt nyt dengang, og redaktøren var bekymret for, om bogen ville tabe værdi af det. For Christian Ørsted var det omvendt.

”Dialogen med læserne gav mig mulighed for at skabe en langt bedre bog. En bog om ledelse, som mange mennesker ud over ledere kunne genkende sig selv i og derfor havde lyst til at læse. I dag er jeg lykkelig for, at jeg gjorde det, og for, at min redaktør lyttede og gik med på ideen,” siger foredragsholder og ledelsesrådgiver, Christian Ørsted, forfatter til fagbogen og bestselleren ’Livsfarlig Ledelse’.

 

Bestseller

Bogen er en kritik af den moderne arbejdskultur og er indtil videre solgt i mere end 20.000 eksemplarer, trykt i 13 oplag og den mest solgte bog om psykisk arbejdsmiljø og ledelse i Danmark. Ifølge forfatteren har dialogen med læserne været direkte medvirkende til bogens succes.

Men åbenhed under bogprocessen handler ikke om at lave bøger efter læserens hoved. Det er en mulighed for, at forlag og forfatter i samarbejde kan undersøge om indholdet, forsiden og titlen virker efter hensigten, mener Christian Ørsted. Han gik planken ud med sin egen åbenhed. Han brugte Facebook til at efterlyse prøvelæsere:

”Jeg lagde faktisk hele bogen ud på den måde. Jeg efterlyste prøvelæsere, og så de fik forskellige kapitler og nogle spørgsmål om, hvilke tanker de satte i gang hos dem, hvad der manglede, skulle tilføjes eller ændres. Det var guld værd.”

Christian Østed understreger, at åbenhed kræver lydhørhed hos forfatteren.

Spørger man på den rigtige måde og lytter oprigtigt til læserne, er der virkelig kvalificeret hjælp at hente på de sociale medier. Jeg forstår ikke, hvorfor moderne forlag ikke arbejder mere bevidst med den form for dialog med læseren og lærer deres forfattere at bruge redskabet rigtigt.”

 

Spørg rigtigt

Ligesom haveejeren skal vide, hvordan hækkesaksen fungerer for at få et godt resultat, er åbenhed i arbejdsprocessen et redskab, der skal bruges rigtigt, mener Christian Ørsted. Brugbare svar kræver gennemtænkte spørgsmål, og læsernes svar skal tolkes rigtigt. Lægger man fx en forside ud og spørger, hvad følgerne synes om den, får man sandsynligvis en masse forskellige og stort set ubrugelige svar.

”Jeg spørger aldrig, hvad folk synes, men hvad de tænker. Det er meget vigtigt. Subjektive holdninger, som ”rød er pænere end blå”, kan ikke bruges til noget. Til gengæld kan det være guld at finde ud af, om forsiden sætter de rigtige tanker i gang hos læseren i forhold til bogens målgruppe, indhold og budskab, og jeg vil helst vide det, inden bogen bliver trykt,” siger Christian Ørsted.

Forsiden til hans bog skulle gerne afspejle følelsen af magtesløshed, når arbejdslivet ikke fungerer, men nogle af forslagene fik læserne til at tænke noget helt andet. Den faldende mand, som endte med at være bogens forside, kunne mange derimod genkende sig selv i. I dag er Christian Ørsted især taknemmelig for kritikken på et afsnit i bogen, hvor navngivne personer blev brugt som eksempler på dårlig ledelse.

”Jeg fik så stærke negative tilbagemeldinger, at jeg skrev afsnittet om og undlod at pege på konkrete personer. Det er jeg ekstremt glad for i dag. Det ville have smadret mit budskab fuldstændigt og sat fokus på konkrete personer i stedet for det, jeg ønskede at sætte fokus på – hele vores arbejdskultur. Jeg var så fortabt i mine egne tanker og proces på det tidspunkt, at jeg ikke selv kunne se det.”

 

Vær nysgerrig om læseren

Metoden er ikke en nem genvej, mener Christian Ørsted. En god bog kræver dygtige og professionelle forfattere, grafikere og forlag, men bogbranchen kunne have stor gavn af mere kontakt med læseren, mener han. Også når de dårlige ideer skal slås ihjel, før de bliver til bøger. Ifølge Christian Ørsted kræver det et holdningsskifte i forlagsbranchen.

”Tiden er løbet fra ideen om, at det kun er forfattere og forlag, der har forstand på bøger. Der er virkelig mange kvalificerede synspunkter at hente derude. Forlagene ville få meget ud af at være mere nysgerrige om læserne i stedet for at være smagsdommere på deres vegne. Og ved at fortælle deres forfattere, hvad de kan få ud af en åben dialog som en del af den redaktionelle proces,” siger Christian Ørsted

Forlaget Rosinante & Co er meget optaget af dialogen med læserne, mener marketingschef Malene Mærsk Lippmann.

”I sidste ende er det jo altid læserne, der bestemmer, hvilke bøger, de køber. Vi lytter allerede til læserne, men skal muligvis gøre det endnu mere fremover,” siger Malene Mærsk Lippmann, marketingschef hos Rosinante & Co.

 

Kan læseren involveres i en roman?

Forlaget Rosinante & Co bruger mest sociale medier til markedsføring, men Malene Mærsk Lippmann kan godt forestille sig, at dialogen med læserne også bliver brugt redaktionelt i fremtiden. Både til dialog om indhold, proces og forsider, når det ellers giver mening. Der er stor forskel på den ene side nonfiction og på den anden side skønlitteratur, og arbejdet med en skønlitterær roman er som regel en mere indadvendt proces, hvor involvering af følgere på Facebook sjældent giver mening.

”Det er altid vigtigt at være i dialog og søge sparring, men det er ofte meget personligt at lave bøger. Det er ikke dåsetomater, vi laver, og det kan være sårbart at lægge tekster ud. Jeg tror ikke, der er en endegyldig sandhed eller en rigtig vej. Det afhænger af genren, forfatteren og samarbejdet mellem redaktør og forfatter. Det kræver også, at forfatteren har opbygget et godt forum på Facebook, kender følgernes forudsætninger for at mene noget og ved, hvad de vil bruge det til,” siger Malene Mærsk Lippman fra Rosinante & Co

 

Ingen grund til frygt

Traditionelt holder de fleste forfattere og forlag kortene tæt ind til kroppen omkring planerne for kommende udgivelser, men Christian Ørsted har aldrig været bekymret for konkurrence eller for, at andre løber med hans ideer eller tanker.

”Udfordringen er som regel ikke at få ideen, men at udføre den ordentligt. Det er det, der er forfatterens og forlagets fornemmeste opgave, og det er åbenheden et godt redskab til. Og så er det også skægt. Personligt er jeg ikke god til at sidde for længe alene med en idé, og jeg bliver bedre, når jeg deler tankerne med andre. Det giver også energi og motivation at være i dialog med læserne undervejs.” ·

Gode råd til en åben bogproces

Hvis du ønsker at inddrage læserne i den redaktionelle proces, er det vigtigt, at du tænker grundigt over formen og ved, hvad du vil bruge åbenheden til.

  • Læg ikke hele manuskriptet ud. Bed om hjælp og send et kapitel eller to til gennemlæsning hos interesserede. Bed dem evt. fokusere på afsnit, du er i tvivl om.
  • Brug evt. en særligt udvalgt gruppe af følgere, du kender godt og respekterer fagligt.
  • Gennemtænk spørgsmål grundigt. Undgå at spørge, hvad læserne synes eller kan lide. Spørg hellere hvad de tænker – og vurder, om det passer til din hensigt.
  • Spørg så konkret som muligt: Hvad får den her forside dig til at tænke på? Hvem henvender denne forside sig til?
  • Sæt en ramme. Fortæl, at det er sparring og indsigt, du har brug for. Og hvad du vil bruge svarene til.
  • Lad være med at spørge om noget, du egentlig ikke ønsker svar på. Eller hvis du ikke har tænkt dig at bruge svarene til noget. Undgå markedsføringstricks.
  • Brug tid på at oversætte svarene til noget brugbart. Hvad er det egentlig, de siger?
  • Vær forberedt på, at du kan få svar, du ikke har lyst til at få. Vurder også, om du er i stand til at rumme det. Måske er det for sårbart at åbne op midt i arbejdsprocessen.
  • Tag ikke kritikken personligt. Hvis du i virkeligheden helst vil bekræftes, så vælg en anden metode. Du kan ikke styre, hvad læseren siger.
  • Husk: De fleste mennesker er høflige væsner, der hellere vil bekræfte end kritisere. Ros er dejligt, men ikke så brugbart. Læserne køber som regel en bog, fordi de kan lide bogen. Ikke, fordi de kan lide forfatteren.

Kilde: Marketingschef Malene Mærsk Lippmann og forfatter Christian Ørsted.

 

2004 - 2021 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte