Artikel fra Forfatteren Nr. 6 - 2016

DØDSFALD: Dorte Salicath

Tegneren Dorte Salicath døde på en klar solskinsdag d. 13. september i år efter længere tids sygdom. Hun blev kun 67 år gammel.

Lilian Brøgger skriver på vegne af Illustratorgruppen.

Dorte havde et blik som en skalpel, hun kunne med millimeters nøjagtighed se, hvilke proportioner, hvilke nuancer og kvaliteter som berigede hinanden. Og omvendt, hvis noget stødte hendes øje, har hun altid bemærket det med en vis foragt, hvor omtåget hun end har været af sygdom.

Med disse præcise evner beherskede og beåndede Dorte sit arbejde som tegner, illustrator, børnebogsforfatter, vignet-, postkort- og plakatmager.

Særlig bemærkelsesværdigt er en række store plakater, som hun skabte for reklamebranchen tidligt i karrieren. Ligeså tegnede hun bogforsider, som er uforglemmelige. Men uanset emnet var Dortes visuelle udtryk altid båret af en klar ide, en skarphed blødt op af den troldsplint af genialitet, som var enestående hendes.

I de senere år underviste Dorte små hold af elever i sit eget hjem i Valkendorffsgade. Helt i sin egen ånd. Dortes Tegneskole hed den selvfølgelig, og hun elskede det.

Det gjorde eleverne også. ·

Vi vil savne dig, Dorte!