Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2023

Efter bogen kommer markedsføringen

Tag aktivt del i markedsføringen af din bog, du er den, der ved mest om den, siger Lotte Rienecker. Planlæg dit markedsføringstiltag i god tid inden udgivelse, og følg bogen gennem hele processen.

Måske du kan genkende dette: Din bog udkommer, og den bliver markedsført af forlaget, ganske som skitseret i forlagskontrakten og i mødet med forlagets marketingansvarlige. Der er blevet talt om, hvordan du evt. selv kan bidrage til markedsføringen, og hvilke personer du gerne vil have på  lister over, hvem der skal have bøger og informationsmateriale tilsendt. De er professionelle, og du stoler på deres rutiner. Men kun du ved, hvem du især gerne vil nå med din bog, hvilke læsere du tænker dig, og hvad de gerne skal vide om din bog for at få dem, de for dig mest vigtige og rigtige læsere, til at købe, låne, læse, bruge og måske anmelde netop den bog.

Så måske er det dig som forfatter, der kan sætte de bedste ord og illustrationer på, og dig, der kan være den mest interesseskabende afsender på (noget af) markedsføringen? Dig, der med troværdighed kan skrive: ”Det, der fik mig til at skrive bogen, var … det, jeg vil med bogen, er … dem, jeg tænker mig kan få særligt glæde af denne bog, er … ” Dig, der kan fortælle om bogens baggrund og inspirationskilder, og dens hensigt og brug. Som supplement til forlagets markedsføring.

Følg bogen hele vejen

Jeg er lærebogsforfatter med over 20 forskellige udgivelser på etablerede forlag bag mig, gennem over 35 år. Jeg har prøvet meget, fra bestsellere til salgsmæssige flops, og jeg har selv prøvet, og set andre forfattere gøre meget forskellige markedsføringstiltag for deres bøger. Og jeg har set nogle overlade det helt til forlaget.

Jeg tror, vi er mange, der får gjort for lidt for at markedsføre vores bøger, og vi får det forberedt og gjort for sent. Det synes jeg er en skam. Og jeg forstår det kun alt for godt: At skrive og udgive en bog er som at studere til en eksamen, bare meget længere, måske flere år. Man orker ikke at tænke på, hvad der skal ske bagefter – da har man vel en fortjent sommerferie? Men arbejdet med en bog er ikke færdigt, før man har gelejdet bogen bedst muligt gennem hele udgivelses- og markedsføringsprocessen.

Markedsføringsmuligheder for forfattere

• Brug LinkedIn-og andre sociale medier som opmærksomhedsskabere, både før og efter udgivelsen.
  • Hav bogens forside i din e-mailsignatur.
  • Send omtaler til og prøv at få anmeldelser
    i fagblade.
  • Omtal bogen på faglige lister m.m.
  • Kontakt bogbloggere om, hvorvidt bogen kan have deres interesse (en liste over bogbloggere findes på NewPubs facebookgruppe).
  • Tal om bogen på en mere forpligtende måde på
    din arbejdsplads, hold en minipræsentation
    over frokosten eller lignende.
  • Få en hjemmeside, der præsenterer
    din bog/dine bøger.
  • Lav en forfatterhjemmeside på Bogbrancheguidens portal: https://bogbrancheguiden.dk/

Hvis man holder kurser, workshops, foredrag eller oplæsninger på baggrund af sit forfatterskab, kan man få meget ud af at have en hjemmeside, der præsenterer bogen, og hvad man evt. tilbyder.

Her kan vi, der udgiver på forlag, lære af selvudgiverne, som naturligt nok skal have deres investeringer i arbejdet med bogen hjem igen og selv skal markedsføre, om de så selv skal gå ud til boghandlere og spørge, om de vil sætte bogen på hylden og hænge en plakat op – som forfatteren så også står for.

Dette er et eksempel på markedsføring af en bog på LinkedIn:

”VIND BOGEN Hverdagens uddannelsesledelse:

December måned er over os, og vi er i gavehumør. Hver uge i december giver vi en gave i form af bøger om ledelse, strategi og organisering skrevet af kolleger i X.

I denne uge kan du vinde bogen Hverdagens uddannelsesledelse skrevet af XX.

Bogen handler om …

For at få mulighed for at vinde bogen skal du:

• Like opslaget
  • Skrive i kommentarfeltet, hvordan du vil bruge bogen som inspiration i dit arbejde.

Vi trækker lod om vinderen, kontakter dig og sender bogen gratis til din dør.”

En række læsere skrev i kommentarerne til opslaget, hvad de ville bruge bogen til, og en vinder blev fundet. Og pointen er: De kommentarer er en glimrende markedsføring af bogen, for de viser, hvordan læsere kan bruge bogen. Måske er vi flere, der kan bruge eller modificere ideen her til vores egne bøgers markedsføring.

Som forfatter har man et lille vindue til markedsføring af bogen. Og forfatterens markedsføring skal helst være klar den dag, hvor ens forlag udsender et nyhedsbrev om bogens udgivelse. Forfatteren skal gerne have inviteret sine vigtige læsere til sine netværk inden, og alle forfatterens egne markedsføringstiltag skal helst være klar til den og de første dage og uger efter udgivelsen. For der udkommer hele tiden nye bøger, og snart er ens bog yesterday’s papers. Så: planlæg markedsføringen af din bog, og vær parat på udgivelsesdagen og i dagene efter. ※