Artikel fra Forfatteren Nr. 3 - 2022

Første modtager af Prins Henrik Prisen

Digteren Klaus Høeck fik prisen overrakt af Hendes Majestæt Dronningen i Dansk Forfatterforenings lokaler på Prins Henriks fødselsdag, den 11. juni 2022.

Af Lene Møller Jørgensen

Prins Henrik Prisen uddeles som en hædersbevisning til en aktuel og etableret digter, der med sit virke har ydet et væsentligt bidrag til dansk lyrik. Kriterier, som 83-årige Klaus Høeck opfylder til fulde. Hans forfatterskab tæller over tredive kolossale udgivelser, han er blevet kaldt ”mastodontdigteren”, ”et digterkoryfæ” og ”dansk litteraturs store katedralbygger”. Klaus Høeck debuterede i 1966 og er aktuel med digtsamlingen Password fra 2021.

Det er Dansk Forfatterforening og Danske Skønlitterære Forfattere, der har taget initiativ til Danmarks største litteraturpris, som ud over hæderen består af 300.000 kr. sponsoreret af AVK Holding samt en statuette skabt af Prins Henrik.

I juryen sad lektor Jørn Erslev Andersen og digterne Signe Gjessing og Morten Søndergaard. I deres indstilling hed det:

”Vi har som uafhængig jury indstillet Klaus Høecks forfatterskab til Prins Henrik Prisen 2022 på grund af dets systemdigtende og eksperimentelle lyriske originalitet, og fordi det konsekvent er præget af en usædvanlig skarp, konkret, konstruktiv og kritisk samtidsbevidsthed samt en aldrig svigtende eksistentiel og digterisk uforstilthed.” ※