Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2016

Forfatterne på Forum

Den årlige bogmesse i Bella Centret er en publikumsmesse, men masser af forfattere drager hvert år dertil for at mingle, sælge og optræde.
Forfatteren har spurgt en række forfattere om deres oplevelser på BogForum 2016, som foregik 11.-13. november.

Af Anna Bridgwater

Abelone Glahn

Abelone Glahn bogmesse bogforum 010”Jeg var på den store nyskabelse, Skriv Selv-området, i tre dage, hvor jeg solgte min nye bog og talte med utrolig mange, der havde brug for at synliggøre deres bog online. Det var en kæmpeglæde at møde så mange skriveinteresserede, og personligt fik jeg gode kontakter til forlag, hvis forfattere har brug for synliggørelse. Jeg fik solgt langt over forventning, fik pænt dækket mine udgifter og mere til.”

Abelone Glahn er aktuel med bogen ’Forfatterens guide til sociale medier’, som hun har udgivet på sit eget forlag, A Medier. Hun havde lejet sig ind på en af New Pubs stande i fire timer, og resten af tiden havde hun sine bøger på en lille trolleyvogn.

Ole Steen Hansen

Ole Steen Hansen Bogforum”Jeg var på BogForum for at tale med kolleger og folk, som jeg arbejder sammen med – forskellige forlag og redaktører. Sidste år havde jeg et par store ting med selv, både en oversættelse og en bog, jeg havde skrevet. Men i år handlede det om at følge op på de projekter, jeg er i gang med. Det er praktisk at kunne gøre det på BogForum. Alle er samlede der, og det er godt at se, hvad de forskellige forlag udgiver. Og så har jeg en elementær interesse for bøger, så jeg var nok kommet alligevel, selv hvis jeg ikke arbejdede inden for branchen.”

Ole Steen Hansen skriver og oversætter bøger for børn og voksne. Voksenbøgerne er fagbøger om nyere historie og flyvning, mens fagbøgerne til børn handler om bl.a. dyr, teknik, geografi og historie.

Hanne Feldthus

Hanne feldthus Jan. 09”Jeg var der, fordi det var så længe siden, at jeg havde glemt, hvordan det var. Jeg oplever BogForum som et paradoks. En event, der repræsenterer det modsatte af bogens egentlige funktion – nemlig fordybelse. På bogmessen vælter folk rundt i et forsøg på at finde et eller andet, der kan interessere dem, hvor de samtidig kan få en plads. Selv ender jeg altid på en cafe med en kop kaffe og en følelse af at gå glip af noget, som jeg ikke engang er sikker på om findes.”

Hanne Feldthus har skrevet en personlig bog om sit arbejdsliv, ’En arbejdsnarkomans bekendelser’, som udkom på Gyldendal i 2011.

Jan Kjær

Bogforum_jankjaer”Jeg stod selv for en stand i den nye børneafdeling på BogForum. Jeg selvudgiver, så jeg gjorde det for at være synlig. Jeg gjorde det også sidste år, hvor jeg bare tjente nok penge for at kunne betale den sindssygt dyre stand. I år gav de noget rabat, fordi BogForum ikke kunne fylde børneområdet. Men den store forskel var, at jeg sidste år havde udgivet fire titler, men i år havde jeg udgivet 12, så omsætningen var meget bedre. Så det var en succes. Ikke udelukkende pga. pengene, men man møder også folk og får spændende nye kontakter.”

Jan Kjær står i alt bag 46 bøger som tegneserietegner og forfatter. Pt. er han aktuel med sine ni bøger i den prisbelønnede Nomer-serien til de fire-ti årige børn.

Ellen Holmboe

Forfatteren Ellen Holmboe og Nicole BogForum”I år skulle jeg holde et oplæg om ’Superskurkeskolen’ sammen med Nicole Boyle Rødtnes (th) på TV 2-scenen. Vi fik en god oplevelse ud af noget, der startede skidt. TV 2-scenen blev brugt lørdag og søndag til interviews, som blev sendt på TV 2 Lorry. Men da vi kom fredag formiddag, var der intet udstyr. Det lykkedes os at få cirka 100 børn samlet, fordi Nicole var ude og hive fat i dem. Der kom en tsunami af gode spørgsmål fra børnene, og vi lavede vi en ond latter-øvelse. Det var positivt, men også opslidende.”

Ellen Holmboe (tv) er både BU-forfatter og mikroforlægger og pt. aktuel med ’Superskurkeskolen 2’, som hun har skrevet sammen med Nicole Boyle Rødtnes, og som er udkommet på forlaget Alvilda.

Camilla Wandahl

Camilla Wandahl portre╠êt”I år var jeg blandt andet på Saxoscenen i Skriv Selv-området for at fortælle om, hvordan jeg blev forfatter med udgangspunkt i min debutroman ’Hjerte i vente’, som blev genudgivet med ny forside for nyligt. Jeg prøvede at gøre det meget hands on, sådan at tilhørerne fik nogle skrivetips med hjem og også fik mulighed for at stille spørgsmål. Det var meget givende for mig at få lov at stå på den scene, for der var et godt fremmøde og nogle engagerede spørgsmål, og det giver mig en god følelse af at kunne give noget videre.”

Camilla Wandahl har skrevet en lang række ungdomsbøger, især for piger. Hendes optræden i Skriv Selv-området på årets BogForum var præget af masser af kontakt til lytterne, konkurrencer og dialog.