Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2017

FORMANDENS ÅRSBERETNING 2016-2017

Af Jakob Vedelsby, formand for Dansk Forfatterforening

Tak, fordi du har valgt at være medlem af Dansk Forfatterforening. På den måde viser du solidaritet med kollegerne og anerkender betydningen af, at vi står sammen i arbejdet for at skabe bedre vilkår for forfattere, oversættere og illustratorer i en fragmenteret dansk bogbranche i en tid med store forandringer. En særlig tak til dig, der er aktiv i foreningens arbejde. Det er din fortjeneste, at Dansk Forfatterforening er så fuld af liv og aktivitet. Bagved og under det hele står vores velfungerende sekretariat med Sara Strand i spidsen, som arbejder benhårdt og fokuseret for dig som medlem. Men lad os komme i gang med beretningen om endnu et begivenhedsrigt år i Dansk Forfatterforening.

Strategiseminar med effekt

Det årlige strategiseminar for hovedbestyrelsen og sekretariatet blev afholdt på Vallekilde Højskole. Vi arbejdede med at definere de politiske indsatsområder, som vi ønsker, at hovedbestyrelsen skal prioritere i den kommende periode. Efter at have pointgivet de hovedaktiviteter, vi udfolder i dag, kunne vi gøre regnskabet op. Den nuværende hovedbestyrelse mener således, at følgende områder skal have højeste prioritet: Kontrakter/rettigheder, biblioteksafgift samt litteraturens rolle i samfundet (forstået som politisk påvirkning, netværk og at arbejde for, at nogen læser). Næsthøjest prioritet fik: Internationalt arbejde (inkl. nordisk arbejde), ytringsfrihed, det tredje arbejdsmarked samt relationspleje/sikre nyttige varer på hylderne til medlemmerne (forstået som kontakt til styrelser, udvalg, udarbejdelse af kommissorier, fastholdelse og hvervning af medlemmer, fester og arrangementer). Efterfølgende har vi taget fat på at sætte flere ord på de enkelte indsatsområder.

Medlemsbladet Forfatteren og dets fremtid var også på strategiseminarets dagsorden. Der var udarbejdet et forslag om, at Forfatteren fremover skal udkomme fire gange årligt med flere sider. Det vil frigive tid til, at redaktøren vil kunne lave et nyhedsbrev og samle det overordnede redaktionelle arbejde med blad, hjemmeside, nyhedsbrev og sociale medier. I forslaget lå også, at når stillingen som redaktør for Forfatteren skal genbesættes i januar 2018, skal profilen trækkes i retning af en kommunikationsmedarbejderstilling, og der skal ansættes en person, der også kan fungere som presserådgiver. Dette forslag er efterfølgende sendt til høring i styrelserne forud for en endelig beslutning i hovedbestyrelsen i 2017.

På årets strategiseminar fik vi derudover diskuteret os frem til en værdisætning for Dansk Forfatterforening, som fremover vil optræde på bl.a. hjemmesiden. Den lyder sådan:

”Dansk Forfatterforening er det faglige fællesskab af forfattere, illustratorer og oversættere. Vi sikrer dine rettigheder og styrker litteraturens rolle i samfundet.”

Kraftværket Dansk Forfatterforening

Der er konstant aktivitet i Dansk Forfatterforening. Hovedbestyrelsen, faggruppestyrelserne, interessegrupperne og enkeltmedlemmer arrangerer møder, foredrag, workshops, litteraturfestivaler, skriveaftener, sociale arrangementer og meget andet. Oveni skal lægges de talrige kurser, som vores kursussekretær og kursusudvalg stabler på benene.

Til en start skal det nævnes, at vores interessegruppe i Aarhus – populært kaldet Aarhusafdelingen – i den grad fik luft under vingerne i 2016, hvor man satte dagsordenen i det lokale litteraturmiljø med spændende og vigtige medlemsarrangementer om alt fra crowdfunding til pressearbejde. Også den årlige medlemsfest i Aarhus var en stor succes.

Dansk Forfatterforening var endvidere massivt til stede på Kulturmødet på Mors, hvor vi præsenterede et varieret litteraturprogram med en god blanding af debatarrangementer og kunstneriske oplevelser.

2016 var også året, hvor vinderen af den romankonkurrence med flygtninge som tema, som Dansk Forfatterforening tog initiativ til i 2015 og siden gennemførte i samarbejde med Dansk Flygtningehjælp og forlaget Tiderne Skifter, blev valgt. Det blev den debuterende forfatter Sara Linderoth Bouchet med romanen ‘Hjem’, der udkom i november 2016. Den festlige reception blev afholdt i Dansk Forfatterforenings lokaler.

Vi har i det forløbne år kunnet byde på et meget varieret udbud af fyraftensmøder og debatarrangementer. Et af disse blev tilrettelagt i samarbejde med Danske Forlag i anledning af bl.a. Karina Pedersens bog ‘Helt ude i hampen’, hvor spørgsmålet om, hvilke krav der stilles til eventuel varedeklaration og faktatjek i litteraturen, har givet anledning til en til tider ophedet debat. Blandt debattørerne var Gyldendals litterære direktør Johannes Riis og Politikens chefredaktør Christian Jensen.

I årets løb har vi endvidere gennemført flere Røde Sofa-arrangementer, hvor forfattere, oversættere og illustratorer er blevet interviewet, har holdt oplæg og læst op. Alle arrangementer kan (gen)høres på den2radio.dk.

Blandt de mange arrangementer, som foreningens styrelser har udfoldet i det forløbne år, kan det nævnes, at S-styrelsen med den nyvalgte formand Amdi Silvestri i spidsen har udarbejdet arrangementskonceptet ‘Den kreative proces’, hvor en række etablerede forfattere deler ud af deres erfaringer til kollegerne. Initiativet fortsætter i 2017. Det blev også til flere fyraftensarrangementer om brugen af programmet Scrivener, som er designet til at understøtte arbejdet med at skrive bl.a. romaner. Forfatter Charlotte Weitze forestod festtalen for årets skønlitterære debutanter, hvoraf flere efterfølgende har meldt sig ind i foreningen.

Et af de omfattende initiativer, der udspringer fra L-styrelsen under ledelse af den nyvalgte forkvinde Kirsten Marthedal, er en mindeudstilling om den agtede konkretist-digter Vagn Steen, der døde i 2016. Udstillingen viser Vagn Steens værker, plakater, installationer, Art-books, digtsamlinger, børnebøger, romaner, finurlige ordlege og debatterende kulturessays, men først og fremmest lyrik. Udstillingen gennemføres i forbindelse med ‘København Læser’ i Dansk Forfatterforenings lokaler og skal efterfølgende turnere. L-styrelsen planlægger endvidere en række medlemsmøder med forskellige temaer såsom markedsføring af lyrik. L-styrelsen vil afholde disse arrangementer i både København, Århus og Odense med henblik på også at servicere medlemmerne og skabe opmærksomhed om Dansk Forfatterforening i provinsen.

BU-gruppen under Nanna Gyldenkærnes vinger har også budt på mange spændende arrangementer i årets løb. Et af de mest velbesøgte var det efterhånden traditionsrige ‘Fra idé til bog’, hvor aktuelle forfattere og illustratorer fortalte om deres arbejdsproces for både kolleger og interesserede ikke-medlemmer. Et andet arrangement handlede om bogforsider. Her fortalte fire kyndige og engagerede bogmennesker om den gode forside set fra henholdsvis grafiker-, boghandler- og forlagsside. Som noget nyt har BU indledt et uformelt samarbejde med sydsvenske BU-forfattere og illustratorer med halvårlige åbne møder om forskellige temaer. Ved to møder i 2016 har temaerne været bogmarkedsforhold og illustrerede bøger. BU-styrelsen stod endvidere for foreningens Kulturnat-arrangement, som denne gang havde masker som tema. Der var maskeværksted for børn og oplæsning af tekster om masker, først på aftenen for børn og senere for voksne.

DOF med Morten Visby ved roret fortsatte i 2016 med sine velbesøgte stambordsmøder på hyggelige cafeer i København og Aarhus, ligesom oversættergruppen bl.a. også stod bag det stort anlagte arrangement Den Internationale Oversætterdag – Hieronymusdagen – på Københavns Universitet.

F-styrelsen iværksatte under Frank Egholms ledelse bl.a. Fagbogens dag med litterære arrangementer på elleve biblioteker og fik dermed sat landsdækkende spotlight på fagbogens uomgængelighed og nødvendighed. Planlægningen af 2017-udgaven er i fuld gang.

F-styrelsens månedlige tirsdagsmøder trækker mange medlemmer til huse. Desuden har F arbejdet med problematikker omkring ghostwriting, forfatteridentitet og forholdet mellem fiktion og faktion og vil følge op på dette med et temamøde i 2017.

F har også bidraget til etableringen af foreningens nye interessegruppe for undervisningsmidler, som allerede er kommet godt fra start med en stærk styregruppe ved roret. Digitale læremidler er et emne, som F har stor opmærksomhed på i disse år. De aktuelle trusler mod ophavsretten i den forbindelse blev behandlet på medlemsmøder i Strandgade, på Godsbanen i Århus og i regi af vores ligeledes meget aktive interessegruppe/afdeling StORDstrømmen i det sydsjællandske. I samarbejde med foreningens jurist barsler det digitale læremiddelsudvalg med flere slagkraftige aktiviteter, som vil komme for en dag i 2017.

Ophavsrettens vogter

Dansk Forfatterforening er i den heldige situation, at vi har vores helt egen dygtige jurist. Anne Koldbæk holder skarpt øje med forfatternes kontraktvilkår, der er under pres fra både magtfulde forlagskoncerner og små mikroforlag – og skrider ind, når det er nødvendigt. En stor del af juristens arbejde består således i at hjælpe medlemmer med rådgivning om kontrakter og ophavsret. Nogle af disse sager kan lede til generelle indsatser fra foreningens side i forhold til de nye typer rettighedsvilkår, der ledsager den stigende digitalisering af bogmarkedet.

Som følge af EU’s fokus på det digitale indre marked, sker der i disse år løbende ændringer af lovgivningen på det ophavsretlige område. På den baggrund har hovedbestyrelsen besluttet at øge foreningens opmærksomhed på området og udpege en politisk ophavsretlig ansvarlig til at have nærmere fokus på dette felt i samarbejde med juristen. Det var i første halvdel af 2016 Morten Visby, hvorefter Nanna Gyldenkærne tog over.

I foråret gik medudgiverforlaget Siesta konkurs, og en række medlemmer rettede i den forbindelse henvendelse til juristen om deres retsstilling. Anne Koldbæk gjorde forlagets kurator opmærksom på, at boet ikke kunne råde over rettighederne ved salg af forlaget, da der var tale om samarbejdskontrakter mellem forlag og forfatter. Forfatterne var dermed fritstillet i forhold til at indgå nye aftaler efter konkursen. Senere på året bistod Dansk Forfatterforening et medlem med at anlægge retssag mod Forlaget Aronsen for misligholdelse af en forlagsaftale. Sagen verserer fortsat.

I årets løb har Dansk Forfatterforening, sammen med bl.a. Danske Forlag og DsF, forhandlet med Nota, udlånstjenesten for syns- og læsehandicappede, om vederlag for gengivelse og tilrådighedsstillelse af e-bøger til Notas brugere. Nota har overfor rettighedshaverne endelig anerkendt, at der i henhold til gældende dansk ret skal betales for brugen. Som en følge af kommende indskrænkninger af ophavsretten, der er blevet foreslået som led i EU’s ‘Ophavsretspakke 2’, er det desværre usikkert, hvorvidt der skal betales vederlag fremover.

I ‘Ophavsretspakke 2’ kom EU i efteråret med en række forslag til ændringer af ophavsretten med henblik på at gøre den mere egnet til det digitale indre marked. Forslagene er meget forskellige og indebærer både områder, hvor rettighederne indskrænkes, men også nogle væsentlige forbedringer i forhold til ophavsmændenes ret til et rimeligt vederlag for udnyttelsen af deres værker. Samlet set finder Dansk Forfatterforening forslagene overvejende positive.

Individuel fordeling af autormidler

2016 blev året, hvor vi begyndte på en individuel fordeling af midlerne i Autorkontoen, der kommer fra Copydan AVU, Verdens-tv og Kulturplus og vedrører brug af tekster til undervisnings- og re-transmissionsbrug samt forfatteroptræden i film, radio og tv. Konkret betyder den nye aktivitet, der er et resultat af et EU-direktiv, at sekretariatet i Dansk Forfatterforening i tre år skal forsøge at finde rettighedshaverne med henblik på at fordele midlerne individuelt. Hvis det efter tre år ikke er lykkedes at finde alle rettighedshavere, går det overskydende beløb ind i den ”gamle” Autorkonto og uddeles på normal vis som legater. Autorkontoens legatmidler til ansøgning vil således fremover bestå af uanbringelige restmidler, hvilket betyder, at der vil være færre midler til ansøgning. Men som det ser ud nu, vil der indtil videre være tilstrækkeligt med midler til, at vi fortsat kan gennemføre en årlig ansøgningsrunde.

Den individuelle fordeling har vist sig at være et meget stort arbejde for sekretariatet, der klør på med krum hals. Har du eller din tekst optrådt, eller kender du nogen, der har, så kontakt sekretariatet. Vi opfordrer i samme ombæring til, at du får et Copydan-forbehold ind i dine forlagskontrakter, og at du ligeledes tager et Copydan-forbehold, når du optræder på radio og tv. Læs mere om Copydan-forbeholdene og find et skema til brug i forbindelse med optræden her: danskforfatterforening.dk/radio-tv.

eReolen i bølgegang

eReolen har haft en hård fødsel, og i lange perioder har forlagenes og bibliotekernes samarbejde om e-bøger ligget i ruiner, fordi man ikke har kunnet enes om, hvordan man skal skrue en model for udlån af e-bøger sammen. Lidt firkantet sagt ønsker bibliotekerne at stille en meget stor del af dansk litteratur frit til rådighed i e-bogsform, mens forlagene vil beskytte det kommercielle salg af e-bøger ved at lægge hindringer i vejen for et frit udlån. I Dansk Forfatterforening meldte vi først på året ud, at situationen længe har skreget på politisk indgriben, og vi meddelte parterne og kulturpolitikerne, at vi har konkrete ideer til kompromiser, som alle vil kunne leve med. Vi har også tilbudt at stille op til en nærmere drøftelse, som kan sætte en stopper for det aktuelle kaos om eReolen og skabe ro om e-bogens fremtid i Danmark.

Bibliotekerne var glade for vores forslag om en politisk faciliteret aftale, mens forlagene ville fastholde bilaterale aftaler uden forfatterindflydelse og med fortsat fluktuerende titeludbud. I efteråret kom så EU-dommen, der åbnede mulighed for en tvangslicens i form af en generel udlånsret til bibliotekerne. Det fik parterne til at ændre holdning. Nu ville bibliotekerne fastholde et bilateralt set-up for at kunne presse forlagene mest muligt med en tvangslicens hængende over hovedet, hvorimod forlagene pludselig ønskede en brancheaftale for at overbevise politikerne om, at et indgreb ikke var nødvendigt.

Dansk Forfatterforening har arbejdet for at få ordnede forhold omkring eReolen, så der kan komme et litteraturpolitisk tilfredsstillende materialevalg, og så ingen forfattere, oversættere og illustratorer bliver holdt uden for indtjening. Men også sådan, at udlånet kan danne grundlag for den kommende digitale biblioteksafgift. Det fortsætter vi med at presse på for i 2017.

Biblioteksafgiften

Kulturstyrelsens Udvalg for biblioteksafgift for bøger og musik, hvor Dansk Forfatterforening havde to repræsentanter, offentliggjorde i foråret 2015 en rapport med anbefalinger vedrørende digital biblioteksafgift for bøger og musik. I 2016 blev biblioteksafgiftsloven genåbnet for bl.a. at integrere en digital biblioteksafgift i lovgivningen. Der foreligger i skrivende stund et lovudkast vedrørende digital biblioteksafgift. Et helt afgørende punkt i lovudkastet er spørgsmålet om den andel af bibliotekspengene, der skal allokeres til digital biblioteksafgift. Her noterer vi os med glæde, at lovudkastet har fulgt Dansk Forfatterforenings ønsker om en forsigtig indfasning med nogle få procent om året. Men til gengæld foreslås det, at man i 2022 vil lade forholdet styre af det reelle forhold mellem fysisk og digital udlånsvolumen. Det er meget problematisk, da denne relation kan forventes at variere massivt fra år til år, hvis kampen om eReolen ikke er afsluttet til den tid. Forfattere vil således kunne risikere, at deres bibliotekspenge svinger meget fra år til år, alt efter om deres forlag har valgt at være med i eReolen eller ej. Dette arbejder vi målrettet på at få ændret.

I forbindelse med indførelsen af en digital biblioteksafgift greb politikerne muligheden for at ændre biblioteksafgiftens bundgrænse. Dansk Forfatterforening indvilligede i at sænke grænsen for at tilgodese nystartede forfattere, men modsatte sig ideen om at flytte midlerne under bundgrænsen til en separat pulje under Statens Kunstfonds legatudvalg. Processen er endt med et lovudkast, der reducerer bundgrænsen fra 2.173 kr. til 1.250 kr. og samtidig fastholder pengene i ordningen. På Dansk Forfatterforenings initiativ vil beløbet under den nye minimumsgrænse fremover, hvis lovforslaget går igennem, blive fordelt til de modtagere af biblioteksafgift, som får under 5.000 kr. årligt. Denne løsning blev udviklet af vores hovedforhandler Nanna Gyldenkærne.

Medlemstallet er stabilt

Dansk Forfatterforenings medlemstal har henover de senere år været stabilt med en opadgående tendens. Vi ligger et sted mellem 1.300 og 1.400 medlemmer. Udover at foreningen er helt afhængig af kontingentindtægter, er der ingen tvivl om, at jo flere vi er, jo større slagkraft har vi i forhold til at sætte politisk dagsorden og forbedre medlemmernes vilkår. Foreningens hverveudvalg har derfor en meget vigtig rolle. Udvalget har i det forløbne år iværksat en række forskellige hverveaktiviteter. Vi har bl.a. videreført den kampagne for Dansk Forfatterforening med bannerreklamer, som vi indledte i 2015. Nogle af vores mere kendte medlemmer fra alle grupper har deltaget med foto og udsagn om, hvorfor de hver især har valgt at være en del af Dansk Forfatterforening. En stor tak til alle jer, der på den måde har hjulpet med at udbrede de gode budskaber om, hvad vi gør, og hvorfor vi er her.

Derudover har sekretariatet fortsat arbejdet med løbende at henvende sig til forfattere, oversættere og illustratorer, som endnu ikke er medlem hos os. Navnene finder vi bl.a. ved systematisk at gennemgå listen over modtagere af biblioteksafgift.

Dansk Forfatterforenings årlige aktivitet ‘DM i novelleskrivning’ har som delformål at gøre unge forfattere og forfattere in spe interesserede i Dansk Forfatterforening. I 2017 gennemfører vi aktiviteten i samarbejde med Vallekilde Højskole.

Endelig skal det nævnes, at vi i det forløbne år lancerede en helt ny hjemmeside, som også har en vigtig hvervefunktion. Vi har gjort alt for at gøre siden indbydende og overskuelig. Den er opbygget på en sådan måde, at det er nemt at orientere sig om foreningen og lige så nemt at melde sig ind. Husk i den forbindelse, at du som medlem har din egen minihjemmeside på foreningens hjemmeside. Det er en god idé løbede at opdatere den, da vi erfaringsmæssigt ved, at disse minisider har mange læsere.

Litteratur i Danmarks Radio

DR’s brug af litteratur og litteraturdækning i det hele taget er blevet reduceret markant de seneste 10-15 år. Denne udvikling har Dansk Forfatterforening ved flere lejligheder beklaget over for DR. Det var en overraskelse at erfare, at ordet ”litteratur” kun optræder ét sted i DR’s nuværende Public Servicekontrakt – og det er i bilagene. Det undrede også den daværende kulturminister, Bertil Haarder, da vi fremførte det over for ham på et møde i årets løb.

DR gik i det forløbne år åbent ind i dialogen med Dansk Forfatterforening om deres litteraturdækning, og en række møder med de øverste ansvarlige for området mundede ud i, at DR inviterede forfattere til at deltage i forskellige workshops henover efteråret. Nu bliver det spændende at se, om DR gør brug af nogle af de mange gode ideer, vores aktive medlemmer leverede, og om de samtidig begynder at skrue op for litteraturdækningen, sådan som vi har efterlyst.

Internationalt arbejde

Foreningen har iværksat en række internationale aktiviteter. Nogle af disse har fundet sted i regi af Internationalt Udvalg, og andre udspringer fra hovedbestyrelsen. Internationalt Udvalg fostrede i 2015 ideen til ”Write&Sleep”, som er tænkt som en global platform på nettet, der vil gøre det muligt for bogskabere verden over at finde overnatning hos hinanden, netværke osv. Internationalt Udvalg har for få penge produceret en foreløbig hjemmeside for Write&Sleep, men har desværre endnu ikke haft held til at rejse de nødvendige midler til at udvikle den egentlige platform. Men udvalget har ikke givet op. Ideen er yderst perspektivrig, og udvalget er meget modtagelige for input om fondsmuligheder mv, som kan gøre det muligt at realisere projektet.

Fokuslande for Internationalt Udvalg har i 2016 været Tyrkiet og Chile, og der er etableret kontakt til nøglepersoner i de to lande. Det resulterede blandt andet i, at en dansk illustrator blev inviteret til en event i Chile, og at en anden dansk illustrator har været på et to måneders arbejdsophold i landet. I november afholdt vi en tyrkisk minilitteraturfestival i Dansk Forfatterforening. Hen over en uges tid havde vi besøg af to tyrkiske forfattere, som optrådte med oplæsning og samtale i Strandgade, på Bogforum og ved et arrangement i Odense. Der er planer om et dansk genbesøg i Tyrkiet og et dansk/tyrkisk seminar i Bodrum.

I årets løb fortsatte vi traditionen med kulturudveksling med Kroatien, hvor en dansk forfatter besøger Kroatien i efteråret og en kroatisk forfatter besøger Danmark i foråret. I marts afholdt vi sammen med Poesiens Hus og Odense Lyrik en international forfatteraften med forfattere fra Kroatien, Italien og Cuba. Arrangementet bestod af oplæsning samt debat om litteratur og forfatteres situation verden over.

Dansk Forfatterforenings hovedbestyrelse nedsatte i 2015 ‘Tysklandsgruppen’, der i 2016 blev til ‘Tyskland-Frankrigsgruppen’. Projektet har for alvor taget form i det forløbne år, hvor vi har indgået et tæt samarbejde med Goethe-Institut, Institut Français, Det Danske Kulturinstitut og Dansk-Tysk Selskab om udveksling og præsentation af litteratur fra Danmark, Tyskland og Frankrig i 2017. Vi ønsker at præsentere endnu ikke oversatte danske forfattere i Tyskland og Frankrig – og tyske og franske den anden vej – for både et bredt publikum og for professionelle interessenter som oversættere, forfatterkolleger, forlæggere, litterære agenter osv. På den måde håber vi at bane vejen for, at flere danske forfattere fremover får mulighed for slå igennem i Tyskland og Frankrig – og vice versa. Det første initiativ er et arrangement med tyske og franske forfattere under Vild med ord-festivalen i Aarhus i april 2017. Senere på året drager de deltagende danske forfattere til Tyskland og Frankrig.

Vi har ligeledes udvidet vores aktiviteter i Rusland, hvilket har resulteret i, at dansk litteratur i stor stil er blevet publiceret i russiske litteraturtidsskrifter. Aktiviteterne fortsætter i 2017.

I 2016 startede Dansk Forfatterforening endvidere et nyt projekt op ved navn ‘Øresundsforfatterne’ sammen med bl.a. Dansk-svensk Forfatterselskab, Øresund Industri og Handelskammer, Foreningen Norden og Øresundsadvokaterne. Det begyndte som et dansk-svensk forum til at fremme litteraturudveksling, netværksdannelse mv. over Øresund – med fokus på litteratur som eksportvare samt værdi- og vækstskabende kulturudveksling. Men i løbet af året har projektet fået vokseværk og dækker nu hele Norden. Det seneste nye er, at et konkret nordisk samarbejdsprojekt med L&R er i støbeskeen.

Ny kursussekretær

I 2016 tog vi afsked med Mai Misfelt, der på fremragende vis har bestredet kursussekretærposten i de to perioder, der er mulighed for. Vi slog stillingen op og modtog mere end halvtreds ansøgninger. Efterfølgende havde vi seks meget kvalificerede kandidater til samtale og endte med at ansætte Anne-Sophie Lunding-Sørensen, der er tidligere formand for foreningens skønlitterære gruppe.

Et af de nye initiativer, som kursussekretæren har sat i værk i samråd med Kursusudvalget, er et samarbejde med Den Internationale Forfatterscene i Den Sorte Diamant. Det har i første omgang udmøntet sig i en master class for vores medlemmer med Linn Ullmann. Planen er at iværksætte flere master classes i det nye år. På den måde ønsker vi bl.a. at tilgodese foreningens mest etablerede medlemmer, som sjældent benytter vores kurser.

Endnu et initiativ fra den nye kursussekretærs hånd er en aftale med Billedkunstnernes Forbund, som betyder, at deres medlemmer og medlemmerne af vores Illustratorgruppe til en særlig fordelagtig pris kan gå på hinandens kurser, hvis der er ledige pladser. Anne-Sophie Lunding-Sørensen stiler efter at lave lignende aftaler med andre organisationer. Foreningens kurser præsenteres fremover i selvstændige indstik i Forfatteren.

Drømmen om Litteraturens hus

En arbejdsgruppe i Dansk Forfatterforening har diskuteret mulighederne for at realisere drømmen om at etablere et ‘Litteraturens Hus’ i København efter norsk og ikke mindst tysk forbillede. Litteraturens Hus skal være et samlingssted for litteraturen – et stort hus, som forener forskellige litteraturrelaterede aktiviteter ét sted med det hovedformål at øge interaktionen mellem bogbranchens interessenter og ikke mindst styrke og sikre litteraturens position i samfundet. Det kræver formentlig en større fondsbevilling til indretning af huset og til at sikre driften i en indkøringsperiode. Kommunen og staten skal sandsynligvis også engageres økonomisk. Og derudover forudsætter etableringen af Litteraturens Hus, at der er interesse fra andre sider til at gå med i projektet. Dansk Forfatterforening skal naturligvis have lokaler i huset. Derudover forestiller vi os, at andre foreninger og lignende kan gøres interesserede i at rykke ind. Den enkelte organisation har egne lokaler, mens man kan dele møderum, sale og eventuelt også reception. Derudover tænker vi på at indrette en forfatterlejlighed til primært udenlandske forfattere samt klubværelser med fælles køkkenfaciliteter på loftet, hvor forfattere kan bo og arbejde i kortere eller længere perioder. Litteraturens hus i København skal også åbne sig mod offentligheden. Det kan fx ske ved at etablere en café og måske også en mindre boghandel i stueetagen. Borgerne inviteres naturligvis indenfor til alle de mange foredrag, oplæsningsaftener, debatmøder, koncerter og andre arrangemenstyper, der vil løbe af stablen i huset. Grunden er lagt for at realisere drømmen, men der er nok et stykke vej endnu, før Litteraturens Hus ser dagens lys. Det kræver, at mindst én ildsjæl tager teten herfra.

Blixen – året rund og i hele landet

Dansk Forfatterforening er initiativtager til Blixenprisen, som de seneste to år har kastet guld og glimmer over litteraturen og dem, der står bag bøgerne. I 2016 afholdt vi Blixenprisen for anden gang. Arrangementet foregik i Den Sorte Diamant og var en forrygende succes, som man kan læse meget mere om på blixenprisen.dk.

Allerede i sommer begyndte vi at planlægge 2017-udgaven af Blixenprisfesten og ikke mindst alle de aktiviteter, der fremover kommer til at supplere selve prisfesten, der løber af stablen den 19. maj 2017 i Den Sorte Diamant.

Bogbranchen – og senest også Blixenprisens nye storsponsor Spar Nord Fonden – bakker generøst op om begivenheden med penge- og prissponsorater, mens størstedelen af det kolossale arbejde med at rejse midlerne og planlægge den årlige prisfest hidtil har ligget i Dansk Forfatterforening. Den nødvendige viden for at kunne gennemføre prisfesten har derfor befundet sig hos meget få personer. For at sikre Blixenprisens levedygtighed på længere sigt har vi fra og med denne vinter valgt at placere alle aktiviteter i en selvstændig forening (Foreningen Blixenprisen) med egen bestyrelse, der består af de til enhver tid siddende formænd for de to forfatterforeninger samt et tredje bestyrelsesmedlem udefra. Samtidig har vi udliciteret fundraising, planlægning og pressearbejde til en ekstern samarbejdspartner, som er Have Kommunikation.

Blixenprisfesten har fra starten været tænkt som omdrejningspunktet for en landsdækkende folkefest for litteraturen. Målet er at manifestere bogens samfundsmæssige betydning og skabe grundlag for en uendelig fejring af litteraturen i al dens mangfoldighed. En fejring, som på én gang samler og løfter alle dele af bogbranchen og åbner sig mod litteraturinteresserede i hele landet.

I 2016 tog vi i Dansk Forfatterforening det første skridt i den retning ved at etablere en årlig konference i Landstingssalen på Christiansborg under overskriften ‘Litteraturens rolle i samfundet’, men med skiftende temaer. 2017-konferencen har litteraturformidling som tema og finder sted den 5. april. Samtidig er vi på banen med en #DuFårMigTilAtLæse-kampagne i samarbejde med Litteratursiden, København Læser, Læseforeningen og Københavns Kommune. Derudover lancerer vi det, vi kalder ‘Blixen Talks’, som fremover gennemføres henover hele året og behandler det samme tema som årets Christiansborg-konference. På den måde ønsker vi at fremme den folkelige, litteraturfaglige og politiske samtale om et aktuelt tema, som vi vurderer, er afgørende vigtigt i forhold til at fremme litteraturens samfundsmæssige udbredelse og gennemslagskraft.

En Blixen Talk er en litterær salon med både et kunstnerisk og et litteraturfagligt indhold. Der deltager to aktuelle forfattere, som er udvalgt blandt de nominerede til eller vindere af årets eller det foregående års Blixenpriser samt to-tre fagpersoner (fx universitetsfolk, boghandlere, bibliotekarer eller forlagsfolk). Arrangementet styres af en moderator og indledes og afsluttes med kunstneriske indslag ved forfatterne. Der er i 2017 indtil videre arrangeret Blixen Talks i forbindelse med litteraturfestivalerne Ordkraft i Aalborg i april og Vild med ord i Aarhus i maj og under Bogforum i november. Derudover stiler vi efter at være repræsenteret på bl.a. Folkemødet på Bornholm i juni og Kulturmødet på Mors i august.

Vi sætter dagsorden

Dansk Forfatterforening har igen i 2016 været særdeles aktiv i medierne. Vi har ytret os i den skrevne presse, i radio og tv og på sociale medier. Senest har vi sat dagsorden med indlæg om det problematiske i, at samfundet ikke accepterer forfatterhvervet som et rigtigt job, hvorfor man bl.a. ikke kan opnå fleksjob som forfatter.

Jeg vil slutte min beretning med meddelelsen om, at jeg har valgt ikke at genopstille til formandsposten ved generalforsamlingen den 29. april 2017. Efter fem spændende og arbejdsomme år i Dansk Forfatterforenings ledelse – to år som formand for Den Skønlitterære Gruppe og tre år som formand for foreningen – skal jeg videre med mit forfatterskab. Tak for mange gode stunder – og tak for jeres tillid, som jeg har gjort mit bedste for at leve op til.

København, den 25. februar 2017