Artikel fra Forfatteren Nr. 4 - 2022

Kapow! Tegneserier kan noget! – Billedbøger til teenagere

På Forlaget Carlsen var forlagschef (dengang redaktionschef) Kaya Hoff i 2018 med til at tage initiativ til en serie billednoveller. Som navnet siger, er det korte tekster, gennemillustrerede med tegninger.

Af Lene Møller Jørgensen

Målgruppen er de unge, de 13- til 16-årige, altså den klassiske ungdomsroman-målgruppe, og novellerne kunne sagtens stå i en antologi, som ren tekst, men vi syntes, det ville være spændende at lave noget mere end en tekstbog. Tegningerne er ikke en dublet af teksten, tværtimod supplerer og komplementerer de teksten og giver flere vinkler på historien. Samtidig ville vi også gerne skubbe til de unges læselyst, som ofte forsvinder i den alder,” fortæller Kaya Hoff og tilføjer, at billednovellerne nok virker mere overskuelige for den unge læser, ligesom de appellerer med det visuelle udtryk.

Temaerne er ofte eksistentielle, typisk de samme som i de tykke ungdomsromaner – om at finde sig selv og sine grænser, om ærbarhed, kærlighed og tvivl. De er skabt af forfatter- og illustratorpar som Glenn Ringtved & Otto Dickmeiss, Kristina Aamand & Solveig Agerbak, Tomas Lagermand Lundme & Anna Jacobina Jacobsen.

”Billednovellerne er en udfordring for forfattere og illustratorer. Nok ikke helt så meget for forfatterne, hvor de fleste skriver ungdomsromaner og kender målgruppen, men mange illustratorer har størst erfaring med at tegne til små børn, til billedbøger for de tre- til seksårige for eksempel. Og jeg vil sige, at billednovellen lægger sig mere op ad billedbogen for de små frem for tegneserien eller graphic novels,” siger Kaya Hoff.

Billednovellerne har et stramt design, de er let genkendelige som serie. Carlsen er også begyndt at udgive en serie billednoveller for de lidt yngre børn, de 8- til 12-årige. Her er designet løsere, men historierne tager stadig fat på seriøse emner. Kaya Hoff fortæller, at to af novellerne tidligere har været udgivet i antologier som ren tekst, nemlig Søren Jessens Hoppebolden og Line Knutzons Den rigeste mand på kirkegården. Søren Jessen har selv tegnet til sin gamle tekst, og Cato Thau-Jensen har tegnet over Line Knutzons tekst.

”Tegningerne har skabt to helt nye værker, som kan læses på helt nye måder. Og især Søren Jessens Hoppebolden minder om en graphic novel, hvor en del af teksten er indarbejdet i illustrationerne.”

Billednovellerne er populære på skole og institutioner. Det er ikke boghandler-bøger – i boghandlen ville de nok være svære at få øje på og også for dyre, siger Kaya Hoff, og det har forlaget været bevidst om fra begyndelsen.

De voksne vil måske også hellere købe en ”rigtig” bog med masser af tekst til f.eks. deres unge teenagere?

”Ja, sådan kan der sikkert godt være nogle voksne, der tænker. Men læseren får ikke mindre ud af billednovellerne – de har dybde, mange lag og masser af analysemateriale. Det er derfor, de er populære i undervisningen.” ※