Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2017

KASSERERENS BERETNING

Af kasserer Frank Egholm Andersen, formand for den faglitterære gruppe

Regnskabet 2016 sluttede med et beskedent underskud på ca. 36.000 kr., hvilket er acceptabelt og ca. 20.000 kr. bedre end det budgetterede underskud. Foreningen har fra januar 2017 mistet en del af det nuværende indtægtsgrundlag, nemlig 6 % af vederlagene fra Copydan på grund af et nyt EU-direktiv. Bestyrelsen tager naturligvis dette alvorligt, og beretningen vil senere under fremlægning af budget 2017 gøre rede for de tiltag, der foreslås for delvis at afhjælpe denne nedgang i foreningens indtægter. Endvidere foreslår bestyrelsen at effektuere den af generalforsamlingen tidligere varslede kontingentforhøjelse på 100 kr. som kompensation for de manglende indtægter.

Indtægter

Kontingentet er naturligt foreningens vigtigste indtægtskilde, og derfor er det glædeligt, at denne post er over budget og godt 100.000 kr. over resultatet fra 2015. Dette skylder vi dels det tiltag med muligheden for at være associeret medlem, og dels den indsats, som skal påskønnes, med at hverve nye medlemmer og med at fastholde medlemmer som helhed. Endvidere skal bemærkes, at indtægten fra de 6 % af Copydan vederlaget er en kende større end det budgetterede, hvilket skyldes de udsving, som vederlaget til medlemmerne fra Copydan naturligt er underlagt. Det skal bemærkes, at vi har oplevet en nedgang i administrationsindtægt i forbindelse med Autorkontoen, hvilket ikke har kunnet forudses i budgettet.

Lejeindtægten er i resultatet for 2016 dalet i forhold til det budgetterede, hvilket skyldes at lejerne af lokalerne over porten fraflyttede i foråret, og at bestyrelsen derefter besluttede at anvende lokalerne til kontor for det ophavsretslige arbejde, men afstod at lade projektarbejdet i lokalerne blive dækket af IUM, hvilket dog planlægges for 2017.

De samlede indtægter er følgelig små 65.000 kr. under det budgetterede og ca. 200.000 kr. under resultatet for 2015. Disse tal har bestyrelsen taget til efterretning og vil, hvilket vi vil se under gennemgangen af budgettet for 2017, sætte tiltag i gang, der skal regulere disse tal. Endelig har bestyrelsen, for at efterleve krav til medlemsorganisationerne i Copydan påbudt i lov om kollektiv forvaltning samt for klarheden og oversigtlighedens skyld, lagt alle tilskud fra Copydan over i et separat regnskab under eget CVR-nr., hvilket vi senere vil uddybe.

Midler fra Copydan AVU, Verdens TV, Kulturplus Tekst & Node og Billedkunst har hidtil været uddelt via Autorkontoen som legater til ansøgning blandt alle landets forfattere, oversættere og illustratorer, hvilket Dansk Forfatterforenings sekretariat har stået for administrationen af. Som følge af et nyt EU-direktiv skal rettighedshaverne nu findes individuelt.  Det kræver, at vi fremover administrerer Autorkontoen på en anden måde. Bl.a. er sekretariatet gået i gang med at finde rettighedshaverne individuelt. Arbejdet med at finde rettighedshaverne er tungt og tidskrævende og pågår i tre år, hvorefter eventuelle ufordelbare midler vil blive overført til Autorkontoen og som udgangspunkt uddelt via legater efter samme procedure som i dag – dette afhænger dog af kommende generalforsamlingsbeslutninger.

Som noget nyt og som følge af EU-direktivet, skal vi udarbejde en gennemsigtighedsrapport, der skal godkendes af generalforsamlingen.

Se gennemsigtighedsrapporten fra 2016 og forslag for 2017 her: danskforfatterforening.dk/autorkontoen/ (scroll ned til gennemsigtighedsrapport).

Bestyrelsen i Copydan Tekst & Node har besluttet at frigive de såkaldt internationale uanbringelige midler, hvor Tekst & Node i tre år forgæves har forsøgt at finde de udenlandske rettighedshavere. Disse midler overføres til medlemsorganisationer. Beslutningen skal genforhandles hvert år af Tekst & Nodes bestyrelse. Midlerne skal benyttes til projekter med en skarp ophavsretslig profil. DFF’s bestyrelse besluttede i 2015 at igangsætte forskellige ophavsretslige tiltag herunder bl.a. at lave en hensættelse til at kunne føre principielle ophavsretslige retssager. En del af beløbet blev i 2016 og ønskes også i 2017 allokeret til Autorkontoen. Det er tanken at styrke Autorkontoens legater til ansøgning via denne pulje i 2017.

Igen i 2016 har bestyrelsen besluttet – i lyset af det store pres på og den udvikling ophavsretten står overfor i disse år – at allokere en del af de internationale uanbringelige midler til et ophavsretskontor med en ophavsretsansvarlig, der står for det intensiverede politiske lobbyarbejde for danske forfatteres ophavsretslige interesser. Dette afspejler sig også i gennemsigtighedsrapporten. Den juridiske del af arbejdet for den ophavsretsansvarlige, for eksempel kontraktforhandlinger, sker i tæt samarbejde med foreningens jurist.

Bestyrelsens opfølgning på kontingentomlægning

Indtil nu har visse af vores medlemmer (dem der modtager kopivederlag for brug af tekster mv.) ud over deres grundkontingent og gruppekontingent bidraget med 6 % af deres Copydan-vederlag til Dansk Forfatterforening. Fra og med 2017 har Dansk Forfatterforening ikke længere mulighed for via Copydan at opkræve 6 % af medlemmers kopivederlag som supplerende kontingent. Dette skyldes EU-direktivet. På grund af den manglende indtægt på ca. 400.000 kr. fra 6 % af Copydans kopivederlag er bestyrelsen nødt til at lave kontingentstrukturen om, hvis vi vil bevare foreningens nuværende service og aktivitetsniveau.

Dansk Forfatterforening er fremover nødt til at opkræve den manglende indtægt via alle medlemmers samlede kontingent.  På generalforsamlingen 2015 blev det besluttet at hæve grundkontingent med 100 kr. årligt de næste 3 år. Det betød at kontingentet blev vedtaget til 2700 kr. i 2015, og i 2016 hævet til 2800 kr., og det i 2017 hæves til 2900 kr.

Kontingentet er fortsat fradragsberettiget, og det er muligt at trække op til 6000 kr. i kontingent til faglige organisationer fra i skat. Foreningen indberetter hvert år medlemmernes kontingentfradrag til SKAT.

Udgifter

De fleste udgiftsposter har været budgetteret realistisk. De stigninger i udgifter til gager og lønninger i forhold til Resultat 2015 skyldes dels den udvidelse af sekretariatets arbejdsområde med at identificere individuelle rettighedshavere, dels almindelige stigninger ifølge HK-satserne. Når der er en besparelse på små 150.000 kr. til udgifter vedr. formandskab, bestyrelse og faste udvalg, så skyldes det primært, at vi ikke har købt informationer til at finde individuelle rettighedshavere fra Registration Danmark, idet disse ikke kunne anvendes, samt færre udgifter til annoncering. Fremover vil disse udgifter ligge i Autorkontoens separate system.

Foreningens arrangementer har været mindre udgiftskrævende end først antaget, hvilket primært skyldes, at det har været muligt at finde ekstern finansiering til en del af projekterne, fx Kom og Skriv, der kunne dækkes af kursusmidlerne i 2016. Udgifter til etablering af ny hjemmeside måtte tilføres ekstra midler på små 40.000 kr. på grund af en mindre udvidelse af kravspecifikationen fra foreningens side samt afpudsning og færdiggørelse af hjemmesiden. Udgifter til foreningens drift har stort set været afholdt inden for budgetrammen, hvilket afspejles i et resultat for 2016 på -36.986 kr., der foreslås overført til kapitalkontoen.

Budget 2017

Budgettet for 2017 afspejler på en række poster de nye tiltag, som bestyrelsen har set det nødvendigt at implementere for at afbøde de varslede indtægtsnedgange. Hvad broderparten af budgetkonti angår, så holder budgettet sig tæt op ad resultatet for 2016. Der skal knyttes følgende bemærkninger til budgettallene. Der er indkalkuleret en kontingentstigning på 100 kr. til i alt kr. 2.900 kr. årligt. Det er som tidligere nævnt slut med indtægter fra 6 % af kopivederlag.  Der er i budgettet taget højde for en udvidelse af specielt sekretariatets arbejdsopgaver fra udelukkende legatadministration til at finde individuelle rettighedshavere, hvilket som sagt resulterer i en større arbejdsbyrde for sekretariatet. Vi har meldt os ud af Dansk Kunstnerråd. Overordnet peger budgettallene på, at de ændringer, som bestyrelsen har måttet tage højde for i 2017, viser sig i forventningerne til et beskedent overskud på 25.000 kr.

Februar 2017

De kritiske revisorers bemærkninger til regnskabet for 2016

Af Flemming Madsen Poulsen og Henrik Nilaus

Vi har gennemgået det fremlagte regnskab, og på den baggrund stillet sekretariatet ni kritiske / opklarende spørgsmål, som alle er blevet besvaret fyldestgørende.

Trods et mindre underskud finder vi regnskabet tilfredsstillende, og vi vil på den bag-grund uddele ros til sekretariatet, bogholderiet, formandskab og bestyrelse for at have godt styr på tingene.

Vores samlede konklusion er, at foreningen har en sund økonomi, og at regnskabet er udtryk for et højt og godt aktivitetsniveau.

Februar 2017