Artikel fra Forfatteren Nr. 7 - 2016

MENING & DEBAT: Der laves for få lektørudtalelser

En manglende lektørudtalelse skyldes ikke, at Dansk Bibliotekscentral har været ligeglad med en bog. Den skyldes, at Dansk Bibliotekscentral rent principielt kun sender et vist antal lektørudtalelser – vistnok 4.000 – om året ud til bibliotekerne, og at de ikke mener, at de har råd til at lave flere.

I de gode gamle dage slog de 4.000 lektørudtalelser udmærket til. Der var endda råd til at lave to lektørudtalelser på børne- og skolebøger. Men i dag udgives der langt flere bøger, end der gjorde i 1970’erne og 1980’erne, og det betyder, at mange udmærkede bøger ikke får lektørudtalelse. Og som H.E. Sørensen skrev i sidste nummer af Forfatteren, så får udgiverne og forfatterne ikke engang at vide, at de ikke får udtalelserne.

Det er en dybt utilfredsstillende situation. Det rammer udgivere og forfattere økonomisk, fordi en manglende lektørudtalelse går voldsomt ud over salget. Men det betyder også, at bibliotekerne og deres brugere ikke får den viden om bøger, som de bør have.

Principielt bør alle de bøger, der udgives på dansk, have en lektørudtalelse, og hvis Bibliotekscentralen ikke har de nødvendige penge, må man finde andre løsninger.

Jeg opfordrer derfor Dansk Forfatterforenings bestyrelse til at tage sagen op med kulturministeren og opfordre hende til at undersøge, om det er muligt at give Dansk Bibliotekscenter en sådan økonomisk støtte, at centret kan anmelde alle udkomne bøger på dansk, og at det på ny vil give børne- og skolebøger to lektørudtalelser.