Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2025

På gennemrejse i konkursland

Per Lau Jensen var en af mange forfattere, der kom i klemme, da forlaget Superlux blev overtaget af den svenske koncern Hoi, hvorefter forlaget gik konkurs. Han fortæller her om sin tur gennem forlagskonkursen, og hvordan det lykkedes ham at komme videre – ikke uden økonomisk tab, men med sit forfatterengagement nogenlunde intakt.

Af Lene Møller Jørgensen

Forfatter Per Lau Jensen er aktuel med Den Sorte Smeds sønner, bind 2. Bogen udkom sidst i maj, den har været på boghandlertur, forfatteren stod selv for et signeret forsalg i april – ja, bogen er på markedet og lever. Perioden op til udgivelsen var dog noget mere nervepirrende, end forfatteren kunne ønske sig.

Det kunne nemlig meget vel være gået helt anderledes og mindre lykkeligt, for da bind 1 var skrevet, redigeret og stort set parat til udgivelse, blev Per Lau Jensens forlag, Superlux, solgt til anden side. Køberen var den store svenske forlagskoncern Hoi Publishing AB, som derefter overdrog det til deres danske datterselskab Hoi Forlag ApS, der satte nye folk ind. Nogen tid senere fik Superlux navnet Short Stories,  og to uger efter gik forlaget konkurs – men Superlux-navnet kører nu videre som imprint under Hoi. Forinden var nogle forfatterkontrakter tisyneladende blevet overdraget til andre forlag, mens andre indgik i konkursboet. Per Lau Jensens kontrakter og bøger røg ind i konkursboet.
”Jeg var glad for at udkomme på Superlux under de gamle ejere, hvor jeg på tre år havde fået udgivet tre romaner: Flyet til Casablanca, Hund og andre forhindringer og bind 1 af Den Sorte Smeds sønner, som kom efter overtagelsen. Forlæggeren og jeg talte samme sprog, og vi har på mange måder samme baggrund, han er glad for litteratur og er samtidig forretningsmand. Ofte er det enten det ene eller det andet på forlagene. Der var fuld transparens og ikke så meget pjat og vrøvl. Så det gik egentlig ret godt. Indtil svenskerne overtog,” siger Per Lau Jensen i dag.

Ned ad bakke

Da svenskerne overtog i sommeren 2023, var Per Lau Jensen klar til udgivelse af bind 1 af sin store slægtsroman i to bind, og han var allerede langt med det afsluttende bind 2. Gennem otte år havde han skrevet på de to omfangsrige bind, der er på 931 bogsider for så – lige før målstregen – at opleve, at forlaget bliver solgt, at forlægger Rikki Jørgensen forlader etablissementet, og at kommunikationen med det nye hold går rask ned ad bakke.

”Jeg var slet ikke tilfreds med samarbejdet med dem omkring selve udgivelsen, der var for mange uheldige procedurer, for meget sjusk og rod og aftaler, der ikke blev overholdt. Men jeg havde underskrevet kontrakten på bind 1 og 2 på én gang tilbage i februar 2023, så jeg blev på forlaget,” fortæller Per Lau Jensen.

Snart begyndt han også at blive bekymret over ikke at modtage opgørelse og royalties, og han ringede og rykkede og sendte flere e-mails.

”Så skruede jeg bissen på, og det lykkedes at få mine penge fra 2023 ad to omgange.”

Det kan godt være lidt svært at rykke og kræve sin ret – det synes mange forfattere?

”Som tidligere selvstændig erhvervsdrivende har jeg beskæftiget mig en del med jura og juridiske dokumenter, og derfor ved jeg, at det generelt er vigtigt at gøre indsigelse straks, hvis aftaler ikke overholdes. Ellers kan man i visse situationer miste sit krav.”

Konkursen kom i efteråret 2024.

”Jeg var egentlig ikke overrasket. Kvaliteten af redaktionen og arbejdsgangene sejlede vildt, og det samme gjorde kommunikationen.

Økonomien havde jeg selvfølgelig ikke indblik i, men nej, jeg blev ikke overrasket over konkursen. Kort tid før konkursen var det lykkedes mig at trække bind 2 af Den Sorte Smeds sønner ud af den oprindelige kontrakt. Superlux’ nye direktør ønsker nemlig ikke at opfylde de aftaler, som jeg har haft med forlaget, og som ikke findes skriftligt i forlagsaftalen, bl.a. kan jeg ikke få samme redaktør på bind 2, som jeg havde på bind 1.

Jeg foreslår, at bind 2 udgår af forlagskontrakten, og det accepterer den nye direktør. Men jeg fik aldrig mine royalties for 2024, så jeg mistede et helt års indtægt på mine tre seneste bøger. Jeg ved ikke, hvor meget bøgerne har solgt hele det år, og får det aldrig at vide uden en opgørelse. Forlaget nåede ikke at lave den, og konkursboet har ikke pligt til det – når der alligevel ikke er midler i boet.”

Dermed ved forfatteren heller ikke, hvor meget bind 1 af slægtsromanen solgte frem til konkursen, hvor alt stoppede. Så snart der er afsagt et konkursdekret, bliver der låst af i bogstavelig og overført betydning. Man kan ikke få noget fra eller ud af boet, alt står stille. En kurator overtager konkursboet for at udrede, hvad der måtte være af værdier og gæld, og kurator afgør, hvad der skal ske fremover, og om boet evt. kan sælges samlet til et andet forlag. Tilsyneladende havde Short Stories, det tidligere Superlux, inden konkursen overdraget nogle forfatterkontrakter til andre forlag inden for Hoi, mens de fleste blev liggende i konkursboet. Per Lau Jensens kontrakter og bøger lå i konkursboet og var altså låst inde – og det samme gjaldt for flere andre medlemmer af Dansk Forfatterforening.

”Dermed forsvandt mine bøger fra markedet – fra Bogportalen, netboghandlerne og også fra e-Reolen og alle streamingtjenesterne. De kunne ikke købes eller lånes, bortset fra de fysiske eksemplarer, der står rundtomkring på bibliotekerne. Det var meget ubehageligt og en tid med stor usikkerhed. Det eneste, jeg kunne gøre, var at vente. Ifølge lovgivningen skal kurator have ’rimelig tid’ til at gennemgå og vurdere boet og finde ud af, hvad der videre skal ske. Jeg talte løbende med Anne Koldbæk i Forfatterforeningen, som selvfølgelig var på sagen, og
jeg anmeldte mine krav til boet og fik tjekket alt af omkring mine rettigheder,” fortæller Per Lau Jensen.

Det her er sgu for træls!

Forfatteren har ophavsretten til sine værker, men udgivelsesrettighederne lå i Short Stories’ bo, og dem kunne andre forlag byde på.

”Havde jeg nu været en bestsellerforfatter, så ville de hurtigt være røget, men nu måtte jeg bare vente, og der gik nok seks til otte uger, før jeg fik rettighederne, og to-tre måneder, før jeg kunne købe restoplaget af mine tre bøger og lyd- og trykfiler.”

Han vurderer, at der lå et restoplag på 600-800 bøger på Dafolo, og kurator og forfatter forhandlede sig frem til en samlet pris for restoplag og filer. Per Lau Jensen endte med at betale
mellem 8.000 og 10.000 kroner plus moms for alt materialet. Det er en individuel forhandling mellem kurator og den enkelte forfatter, og ikke alle orker, magter eller har råd til at gennemføre forhandling og køb.

”Ja, det er uoverskueligt og indviklet, og jeg forstår godt, at mange giver op, men dels har jeg min gamle erfaring som selvstændig, dels konfererede jeg med juristen fra Forfatterforeningen. Jeg var nødt til at gøre noget, jeg havde det sådan, at det her er sgu for træls! Det værste var, at mine bøger med anmeldelser og omtaler på nettet var væk, forsvundet fra markedet, som om de aldrig havde eksisteret. Jeg kunne ikke leve med det,” siger Per Lau Jensen.

Overvejede du selv at sælge ud af bøgerne og selv udgive bind 2?

”Nej, jeg skal ikke sælge bøger,” siger Per Lau Jensen.

Han har altid skrevet, i de første mange år dog udelukkende til skrivebordsskuffen, mens han arbejdede med bl.a. ejendomssalg og byggeri. I begyndelsen af 1990’erne sendte han et romanmanuskript til et forlag og fik et afslag, og selvom det var ledsaget af en positiv tilbagemelding, droppede han forfatterdrømmen.

”På det tidspunkt var forfatterlivet også for isoleret et arbejdsliv for mig,” siger han, men at skrive blev han ved med.

I 2009 debuterede han med spændingsromanen Når ulve jager, og han udgav den selv som BoD, Books on Demand.

”Den skulle måske også været forblevet i skrivebordsskuffen,” siger han i dag.

Tre år senere udkom De døde ulves sang, på Forlaget Bindslev, og siden har han faktisk, til overraskelse for sig selv, levet det isolerede forfatterliv og har skrevet en lang række romaner i forskellige genrer – krimi, spænding og uden for genre. Og så har han skrevet syv humoristiske hundebøger, hvoraf fire er særudgivelser på forlaget Zamba, mens de tre resterende er i handlen. Forfatteren er hundemenneske, og bøgerne  har en fast og begejstret fanskare på Per Lau Jensens forfatter-facebookside med 10.000 følgere.

En endelig afslutning

Efter mere end 15 års forfatterliv med regelmæssige udgivelser stod Per Lau Jensen altså nu med udgivelsesrettighederne til sine tre seneste bøger, der var blevet usynlige, samt et færdigt og udgivelsesparat manuskript. Han legede alligevel lidt med tanken om selv at udgive manuskriptet til bind 2 for at få en afslutning. En afslutning på historien om familien Jensen, der er inspireret af hans egen familie, men ikke én til én og ikke autofiktion – men også for at få en afslutning på hele balladen om forlagskonkursen. Et halvstort forlag henvendte sig for at høre om manuskriptet, og Per Lau Jensen blev lettere smigret, men forlaget trak sig hurtigt, da de hørte, at der var tale om fortsættelsen til en allerede udgivet roman.

Men det viser sig, at et par af de forlæggere, blandt dem Rikki Jørgensen, som forlod Superlux efter den svenske overtagelse, var klar til at starte et ny forlag op igen. Det blev til ApoCalypso, og Per Lau Jensen er nu i stald hos dem.

”De ville gerne udgive Den Sorte Smeds sønner, bind 2, og i øvrigt også tage mine tre øvrige bøger ind,” siger forfatteren.

Han har overdraget sine nyligt genvundne udgivelsesrettigheder til ApoCalypso og stillet restoplagene vederlagsfrit til forlagets disposition mod en pæn royaltyaftale, som han på
sigt håber, vil bringe de penge tilbage, som han måtte betale til konkursboet.

”Og så har jeg aftalt, at jeg får to årlige afregninger! En afregning pr. kvartal ville være mest rimelig, så forfatteren får minimeret sin risiko for at miste penge,” siger han.

Den Sorte Smeds sønner, bind 2 har været på boghandlerrejse, og forsalget har været på op mod 200 og har også trukket eksemplarer af bind 1 med sig.

”Det har været nogle måneder, hvor jeg har brugt rigtig meget mental energi på det her og stort set ikke har tænkt på andet. Men nu har jeg endelig fået en afslutning på de problemer, som konkursen skabte, og jeg synes, at den er tilfredsstillende og meget fornuftig.” ※

2004 - 2025 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte