Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2023

Skriv til øret: Følelsesladede historier direkte i øret

Vi lytter som aldrig før. Og der er rift om content, om indhold, i form af stærke fortællinger og dramaer, der kan produceres på lyd. Forfatterstanden skaber historier, men hvad er en god fortælling på lyd, og hvordan udvikler og skriver man til lyd? Vi taler med forskellige aktører om den gode lydfortælling. Forfatter Lotte Petri skriver krimier til streamingtjenesten Mofibo, og hendes lydfortællinger bliver til i tæt samarbejde med hendes redaktør. Arbejdsprocessen med at skabe en krimi, der skal lyttes, adskiller sig på væsentlige områder fra at skrive krimier til læsere.

Af Lene Møller Jørgensen

Forfatter Lotte Petri debuterede med den politiske thriller Den 5. plage i 2009, og i årene efter skrev hun flere krimiromaner. Efter debuten bevægede hun sig mere over i den klassiske krimigenre og koncentrerede sig om seriemord – ”læseren skal jo have noget for pengene,” siger hun med et grin – og dermed var hun en erfaren forfatter, da streamingtjenesten Mofibo kontaktede hende i 2017 og spurgte, om hun kunne tænke sig at skrive til dem.

”Jeg vidste jo ingenting om lydbøger, og slet ikke noget om at skrive dem, men jeg sagde ja. I første omgang ville de have et kort resumé på 500 ord over historien, en liste over karaktererne og et prøvekapitel. Prøvekapitlet skulle svare til en oplæst time – og det svarer ca. til 50.000 tegn inklusive mellemrum. Så jeg skrev og sendte af sted. Da jeg fik teksten tilbage, var den fyldt med røde streger og spørgsmål, det var lidt som at være tilbage i folkeskolen. Men samtidig var responsen fra min redaktør meget positiv, det skulle nok blive godt, mente hun – når jeg lige havde ændret det og det, rettet her og her og fik beskrevet karaktererne meget mere indgående og detaljeret. Så det vil jeg lige sige: Man skal virkelig kunne lide at få feedback, når man skriver til et lydbogs- og streamingmedie,” siger Lotte Petri.

 

Karakterudvikling

Lotte Petris redaktør på Mofibo, Sille Funder, er meget aktiv i udviklingen af historien og ikke mindst i udviklingen af karaktererne – du møder redaktionschef Sille Funder længere fremme i dette tema, hvor hun fortæller om sin rolle i samarbejdet, om sit fokus på karaktererne, og hvad streaming betyder for teksten. På Mofibo hedder det nemlig ”It’s all about characters”, og det var en udfordring for Lotte Petri:

”Jeg er meget plotdrevet,” fortæller hun, ”det er plottet, der fungerer for mig og driver mig frem, så i begyndelsen var det ret svært for mig at tænke på den måde. Men det er selvfølgelig logisk nok, at når man har nogle interessante personer med dybde, særkende og hver deres helt karakteristiske reaktionsmønstre, så kan man udsætte dem for et væld af historier og begivenheder. Og man kan skelne dem fra hinanden. For i lydbogen skal karaktererne – hovedpersonen, men også bipersonerne – stå meget klart og stærkt frem. Der må ikke være forvirring med navne, der lyder ens, hver person skal have sine egne træk med hårfarve, skikkelse, højde osv., og i dialogen må der heller ikke være rod. Ikke for mange ’siger han’, ’siger hun’, men samtidig må man heller ikke være i tvivl om, hvem der siger hvad. I en bog kan man lige lade blikket glide op, hvis man er i tvivl om, hvem der taler nu. Det kan man ikke i en lydbog, og det er irriterende og virkelig træls at skulle spole frem og tilbage.”

 

Skærpet skrivestil

Lotte Petri er også blevet meget mere opmærksom på sit sprog, efter at hun begyndte at skrive til lyd. Det talte ord gør indtryk.

”Det er meget karakteristisk for lydbogen,” siger hun, ”at der ikke er nogen barrierer, men en direkte adgang til lytterens hjerne og hjerte på en anden måde end i papirbogen.”

”Jeg har fået falkeblik, når jeg læser mine tekster igennem, og har jeg brugt det samme ord flere gange på en side, springer det i øjnene på mig. Jeg har fået skærpet min skrivestil, tidligere var jeg nok lidt for lang i spyttet,” siger hun.

Til sidst, når hun er færdig med et afsnit, der svarer til en time, læser hun det højt for sig selv – en metode, hun i øvrigt anbefaler til alle skrivende, lige meget hvilken platform de skriver til.

Hun skriver på Nomaden, som er andet bind i serien Udyret, hvor hun samarbejder med retsmediciner Hans Petter Hougen. Det er en ”hospitalskrimi”, siger Lotte Petri, og Hans Petter Hougen skriver om logistikken og rutinerne i det retsmedicinske arbejde, ligesom han kender det vidt forgrenede tunnelsystem under Rigshospitalet. 30.000 Mofibo-abonnenter har indtil videre lyttet til Specialisten, første bind i makkerparrets serie om Udyret. Krimien er også udkommet som papirbog.

En hel fortælling – en færdig bog – er ti afsnit på en time hver. Lotte Petri skriver og afleverer et afsnit ad gangen, som så bliver læst og redigeret af hendes redaktør.

”Vi er meget opmærksomme på overgangen mellem afsnittene, de skal gerne slutte med en cliffhanger – altså der, hvor hovedpersonen hænger med det yderste af neglene på klippe-
afsatsen – så man bare er er nødt til at lytte
videre,” siger hun.

Når alle ti afsnit er skrevet, gennemredigeret og godkendt et efter et, bliver de samlet og sendt til en ekstern redaktion, som med nye og friske øjne læser historien. Og så kan der være enkelte ting, der bliver pillet ud eller rettet til.

Lotte Petri har fuldtidsarbejde ved siden af sit forfattervirke, men hun føler egentlig, at hun har fået et bedre og mere tilfredsstillende arbejdsliv, efter at hun er begyndt at skrive til streaming frem for til bog.

”Jeg er nok en forfatter, som har haft svært ved at få volumen på, når jeg skriver. Og selvom jeg kan være presset, hvis jeg har en deadline – som jeg har i øjeblikket, fordi Nomaden skal ud til sommerferien, som er højsæson for lydbøger – så ved jeg jo, hvad jeg skal skrive. Vi har snakket alt grundigt igennem på forhånd.” ※

 

2004 - 2024 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte