Find oversætter
Artikel fra Forfatteren Nr. 1 - 2025

Undervisning i at skrive kreativt og skønlitterært

At skrive en kreativ og skønlitterær tekst er ikke et medfødt talent – det kan læres, udvikles, formes og dannes, men det kræver gode skriveundervisere. Undervisere med vidt forskellige baggrunde har oprettet en forening med erfaringsudveksling, workshops og møder.

Af Lene Møller Jørgensen

Creative writing er et fag i grundskolen og på universiteter i mange lande, ikke mindst i USA, hvor faget har en mangeårig og stærk tradition bag sig, men også i Storbritannien, Frankrig og flere europæiske lande er det et respekteret fag, som studerende kan tage både en bachelor og en master i. Der undervises i at skrive fiktion, poesi og nonfiktion, og universiteter kan tiltrække højt profilerede forfattere som undervisere. Men ikke i Danmark.

”Her har man set lidt ned på det at undervise i teknikker og redskaber til at skrive kreativt og skønlitterært – der har i stedet hersket sådan en romantisk forestilling om, at det bare er et helt særligt talent at kunne skrive og ikke noget, man kan lære. Enten kan du, eller også kan du ikke. I skolen undervises eleverne selvfølgelig i at skrive og arbejde med det skriftlige udtryk, men det handler sjældent om det kreative eller teknikker til at skrive kreativt,” siger Anne
Marie Donslund.

Hun er forfatter, arbejder som kulturkonsulent i Odsherred Kommune og er en af initiativtagerne bag Foreningen for skriveundervisere, hvor hun også er forperson. Foreningen holdt stiftende generalforsamling i 2022 – dengang var de 11, i dag er der 80 medlemmer. Mange er forfattere, andre er kultur- eller litteraturformidlere, og alle typer undervisere er velkomne. Ingen er finere end andre. De underviser i vidt forskellige genrer, på vidt forskellige niveauer, børn og unge i folkeskoler og på biblioteker, voksne på dagskurser, aftenskole eller på videregående uddannelser. Uddannelsesinstitutionerne kan også optages som medlemmer, og foreningen er tænkt som et netværk og et fagligt fællesskab med sparring mellem kolleger. Der holdes fyraftensmøder og også et årligt seminar med foredrag, workshops og undervisning med et fælles tema, som gerne skal give deltagerne noget både som undervisere og som forfattere.

”Folk kommer med vidt forskellig erfaring og er meget glade for at møde hinanden. I undervisningen bruger de i høj grad sig selv, og det kan give mange overvejelser, som man gerne vil dele. Hvordan tilrettelægger man et forløb, og hvordan giver man bedst kritik? Der kan også være etiske overvejelser, f.eks. hvis en elev kommer til at skrive noget i en tekst, som er meget sårbart, måske om et overgreb eller andet, og hvordan forholder man sig til det?” siger Anne Marie Donslund.

Behov for skriveundervisere

Selvom der ikke har været den store tradition for undervisning i kreativ og skønlitterær skrivning, så har der i en årrække været to forfatterskoler i København. Forfatterskolen blev etableret i slutfirserne af blandt andre Poul Borum, og Forfatterskolen for Børnelitteratur kom til i 1999 (den eksisterer ikke længere, men en ny skole, Manuskriptskolen for Børnefiktion, er etableret), ligesom også flere højskoler og aftenskoler har udbudt skrivehold.

”Men i de senere år er der kommet mange flere til, og jeg vil sige, at antallet af undervisningstilbud er eksploderet,” siger Anne Marie Donslund.

”Efterskoler, forfatterakademier, huskunstnerordninger med skriveworkshops på folkeskoler og undervisningsinstitutioner, ja, hver en afkrog i Danmark har et kreativt skrive-
tilbud, og det giver et behov for skriveundervisere. Mange af dem er forfattere, og det er formentlig også med til at stimulere markedet, at kun få forfattere kan leve af royalties og forfatterskabet alene, og de derfor gerne supplerer med undervisning.”

Et demokratisk problem

Som kulturkonsulent har Anne Marie udviklet ”Forfatterskolen for unge”, i syv kommuner i Midt- og Vestsjælland, hvor 12- til 18-årige, der har lyst til at skrive deres egne historier, kan melde sig på et hold med en forfatter som underviser. Det er gratis for de unge, og undervisningen betales med kommunale kroner.

Erfaringen fra de syv forfatterskoler har givet Anne Marie Donslund en plads i et netværk for talentudvikling for unge inden for kunst og kultur, hvor hun repræsenterer litteraturundervisningen.

”Og det er slående, at der inden for musik, drama og billedkunst er fælles fodslag og lovgivning, der skal fremme kunstarterne, f.eks. musikskoleloven, som viser forståelse for, at børn og unge skal undervises i musik for at få udviklet deres talent. Noget lignende eksisterer ikke på litteraturområdet, men litteraturen burde have en lignende lovgivning,” siger Anne Marie Donslund.

Samtidig understreger hun, at selvom der er mange tilbud om undervisning i skrivekunst, også i landets afkroge, så er det især de store byers børn og unge, der viser interesse og melder sig. Dem, der er gode læsere, for læsning og skrivning, læselyst og skrivelyst hører sammen – hvis du læser godt, så får du også mere lyst til at skrive.

”Sidste år blev der lavet en læseundersøgelse blandt børn i Odsherred Kommune, og den viste, at de læser markant dårligere end landsgennemsnittet for jævnaldrende børn. Unge med masser af selvtillid fra de store byer med læsende forældre eller forældre, der er opmærksomme på børnenes læsning, bliver gode læsere og interesserede i at skrive. Mens børn og unge på landet i mindre velstillede områder bliver dårligere og dårligere læsere. Det burde vække national opmærksomhed, for det er et kæmpestort problem, et kæmpestort demokratisk problem.”

2004 - 2025 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte