Artikel fra Forfatteren Nr. 2 - 2023

Vi går mere og mere efter hele forfatterskaber

Som lyttere på streamingtjenesterne er vi ikke så udholdende, som når vi har købt en bog i en boghandel, hvor vi læser bogen til ende, når vi nu har betalt for den. Selvom den måske er lidt lang i det. På streaming skal det gerne være kærlighed ved første lyt, og den skal vare ved.

”På en streamingtjeneste kan du altid bare vælge en anden bog, hvis du keder dig. Lytteren skal ideelt set fastholdes fra første til sidste side med cliffhangers og følelsesmæssige rutsjeture – det skal gerne være spændende og vedkommende hele vejen igennem, så bogen ikke bliver droppet til fordel for noget mere spændende. Det gælder om at fastholde, for ellers tjener vi ikke noget,” siger Sille Funder, redaktionschef for Mofibo Originals.

Streaming indvirker på formatet

Sille Funder har i snart seks år været en del af Original-teamet, som er en dansk redaktion, men også del af et større internationalt setup. De var en gruppe redaktører, der blev ansat til at udvikle lydbogsserier eksklusivt til Mofibo. Dengang kendte stort set ingen af dem til bogstreaming eller lydbøger, men de var alle ivrige brugere af Netflix og HBO og havde en fortid i forlagsbranchen.

”Man skal forstå, at streaming indvirker på formatet – brugerne elsker den lange historie med en opbygning, som folk kender fra tv-serier på f.eks. Netflix og DR og de klassiske lange bogserier. At se en serie kan jo i nogen grad ligne det at læse en roman, hvor der er tid til at folde plot og karakterer ud over tid.”

”På en streamingtjeneste har du altid alle bind tilgængelige, og derfor starter Mofibo-brugeren gerne med bind 1, selvom det er udgivet for mange år siden, og så æder de sig vej op til det spritnye bind, og derved får forfatteren aktiveret hele sin backliste. Hvis lytteren altså ikke har ventet på det sidste nye bind. Og det er helt klart de fortællinger, der vækker følelser, der er mest populære. I øjeblikket er de mest populære genrer krimi, kærlighed, feelgood, true crime,
true story og så autofiktion – intense fortællinger bygget på virkelige hændelser,” siger Sille Funder.

Ikke penge nok i dansk streaming

Sille Funder er redaktør for krimiforfatteren Lotte Petri, og det var Mofibo, der i sin tid kontaktede forfatteren. Det sker forholdsvis sjældent, at forfattere selv henvender sig til Mofibos redaktion med tilbud og manuskripter – som oftest er det redaktørerne, der kontakter forfattere, som kan skrive til formatet.

”Ud over Lotte Petri er det etablerede forfattere som bl.a. Lone Theils, Inger Wolf, Jakob Melander, Nis Jakob, Gretelise Holm, for nu blot at nævne nogle – som har skrevet direkte til lyd. Lotte Petris første bog i serien Blodengel solgte rigtig godt omkring udgivelsen, men i forbindelse med tredje bog stak det fuldstændig af, og derfor er forfatterens backliste meget vigtig. Vi går mere og mere efter hele forfatterskaber, hvor vi bygger forfatterskabet op år for år,” siger Sille Funder.

Lotte Petris serie er en såkaldt ”Mofibo Original” – som er skrevet eksklusivt til Mofibo, der er det danske navn for den internationale bogstreamingtjeneste Storytel. Lotte Petris serie udkommer i Norden, USA og Tyskland. Mofibo Original har også en række samarbejder med papirbogsforlag, og serien udkommer på papir på forlaget People’s.

”På et tidspunkt udgav vi selv serierne på papir, men det tog vores fokus fra det digitale.
I stedet samarbejder vi ud over med People’s også med bl.a. Grønningen, Alhambra og Falco. Vi gør det for at få bøgerne ud på papir af hensyn til forfatternes indtjening, blandt andet også så de får bibliotekspenge, men vores eget fokus er at få titlerne oversat og ud i så mange lande som muligt, fordi det skaber yderligere indtjening til forfatter og forlag. På streaming er det ikke nok at udkomme i Danmark alene, men når en titel bliver oversat og udkommer i flere lande – så begynder forfatteren at tjene penge, så vi kan konkurrere med det, de kan tjene andre steder,” siger redaktionschefen.

Er der en mere direkte og stærk adgang til lytterens følelser, end en papirbog har til læsernes?

”Det at lytte er en mere intim oplevelse, men jeg synes stadig, det føles præcis som at læse.”

Har I en opskrift på, hvordan en fortælling skal skrives, hvordan den skal ende osv.?

”Vi har tidligere været optaget af f.eks. at fortælle i kortere sætninger, men det er vi gået væk fra, for det viser sig, at man på lyd udmærket kan klare også avancerede fortællinger. Men strukturen i fortællingen er meget vigtig, den skal gribe med det samme. Vi deler fortællingerne op i episoder, i bidder a en time, og vi bruger ikke kapitler. I en papirbog kan der sagtens være 40 kapitler, men på lyd kan det være trættende med mange kapitler, og man kan heller ikke overskue fortællingen på samme måde, som man kan i en bog. Vi vil helst have historien bygget op af scener og ikke i refererende afsnit, som kan føles lange eller drøje.”

Kan du beskrive et samarbejde med en ny forfatter på Mofibo?

”Vi vil være med helt fra begyndelsen og være med til at udvikle historien – vi laver ikke noget, hvor vi får tilsendt et helt færdigt manuskript. På de indledende møder taler vi typisk om karaktererne, så de bliver så helstøbte som muligt. Vi stiller spørgsmål til forfatteren – f.eks. hvad er der sket i karakterens liv, før fortællingen sætter i gang; hvorfor handler de, som de gør; hvordan hænger plottet sammen med karaktererne, og så videre og så videre. Vi kommer også selv med ideer for at sætte gang i tingene. Der skal være kød på historien, for at det er interessant nok til en lang fortælling. Vi arbejder ikke med skabeloner, det handler om at finde ind til kernen i den fortælling, forfatteren rumsterer med. Plottet arbejder vi med løbende. Vi inddrager også tit ideer fra noget, vi har set, læst eller lyttet, det kan være både tv-serier, romaner, dokumentarprogrammer, podcast etc. Vi vil gerne støtte forfatterne i at turde skrive noget anderledes, som også er kommercielt, og vi støtter dem også i det skrivetekniske. Forfatterne skriver et afsnit ad gangen og sender det ind, og vi giver feedback løbende. Hver forfatter har jo sin egen måde og egen stemme, som skal respekteres, så vores rolle er at udfordre og støtte gennem hele processen. Når forfatteren er i skriveprocessen, i skriveflow, er udfordringen for os at være til rådighed, for vi har jo mange projekter i gang på samme tid, og de kan ikke vente på svar for længe.”

Streamingtjenesterne og eReolen har tiltrukket lyttere, der ellers ikke var læsere, til litteraturen. Men generelt, siger Sille Funder, er Mofibos brugere de samme, som læser litteratur – typisk en kvinde over 50. ※

Af Redaktionschef Sille Funder, Mofibo Originals