Henning Nørager Larsen

Sidst opdateret: 4. august 2016
Henning Nørager Larsen

Min person er ikke det vigtigste i denne sammenhæng, det er mine bøger og mine andre forfattede ting, som er det interessante - det er der fokus skal lægges. For dem der alligevel gerne vil vide lidt om mig som person, kommer her kort nogle data: - Født den 26. maj 1972 i Sønderborg - Opvokset i landsbyen Lysabild på den sydligste del af Als - HF fra Sønderborg Statsskole - Økonomisk uddannelse - Ansat ved Kommunernes Revision i 2½ år - Ansat ved Sønderborg Kommune fra 2003 Øvrige sfærer: - Fodbolddommer, dømt 425 kampe - Vinavler siden 2005 - Redaktør for Vinpressen, 2009 og 2010

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Kalvetoft 9, 6400 Sønderborg
Ullerup
Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe

Besøg mig på:

Forlag: Nyt Nordisk Forlag Udgivelsesår: 2010

Stikkeren – mord uden samvittighed

Arne Pedersen var landsforræder uden samvittighedskvaler. Han uddelte illegale blade for at foregive, at han tog del i kampen mod den nazistiske besættelsesmagt. Han spredte falske rygter mod kollegaer og venner fra modstandsbevægelsen for at bortlede mistanken om, at han selv var stikker. Arne Pedersen var aktiv i store dele af Jylland, især omkring Sønderborg og på Randersegnen. Efter krigen blev Arne Pedersen dømt for at være skyld i bl.a. tre mord, tre mordforsøg, en deportation til KZ-lejr i Nazityskland, og fængslingen af seks personer. I realiteten havde han langt mere på samvittigheden.Arne Pedersen dømtes til døden og blev henrettet i juli 1949. Han var tilsyneladende ikke drevet af sympati for den tyske besættelsesmagt. Men hvad drev den sønderjyske lærer til så nidkært at udøve aktivt landssvig?