Internationalt engagement

Dansk Forfatterforenings internationale engagement udspiller sig i høj grad gennem vores aktive medlemskab af en række tværnationale organisationer. Mere om disse nedenfor. Der er mange facetter af dette engagement, men der er ingen tvivl om, at det overordnet er de politiske og økonomiske udviklinger omkring bogmarkedet, biblioteksafgiften, litteraturstøtten og ophavsretten, der udgør en stor del af indholdet i vores internationale arbejde.

European Writers’ Council

Den europæiske forfatterforening. Foreningen har sekretariat i Bruxelles og den siddende præsident er Nina George (Tyskland). DFFs formand og næstformand deltog ved seneste generalforsamling i Riga 2019. Foreningen har særligt fokus på lobbyarbejde for forfatter- og illustratorrettigheder og tyngdepunkterne er pt. ophavsretsdirektivet, eLending og biblioteksafgift. European Writers’ Council er desuden med i konsortiet bag European Prize for Literature.

International Authors Forum

Verdensforfatterforeningen, der er akkrediteret ved FN. Foreningen har hovedsæde i London og den siddende præsident er John Degen (Canada). DFFs formand deltog i seneste generalforsamling i april 2019 i New York og DFF er aktivt involveret i arbejdsgrupper om henholdsvis lærebogsrettigheder og biblioteksafgift. Foreningens medlemmer er forfatter-, oversætter- og illustratorforeninger samt rene forfatterforvaltningsselskaber. International Authors Forum er finansieret af IFFRO, som er verdensorganisationen af forvaltningsselskaber.

Conseil Européen des Associations de Traducteurs Littéraires

Den europæiske oversætterforening. Foreningen er en stærkt samarbejdsorienteret paraplyorganisation uden sekretariat og den siddende præsident er Morten Visby (Danmark). Morten Visby og Juliane Wammen fra DFF deltog i seneste generalforsamling i Norwich i maj 2019. Foreningen har medlemsorganisationer i næsten alle europæiske lande og aktive arbejdsgrupper om ophavsret, synlighed, efteruddannelse, menneskerettigheder etc. – der er særligt fokus på lobbyarbejde for kulturstøtte, oversætterrettigheder og sproglig mangfoldighed. Derudover udgiver Conseil Européen des Associations de Traducteurs Littéraires det digitale oversættelsesmagasin Counterpoint.

2004 - 2019 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte