Janne Hejgaard

Foto: Anne-Mette Kruse

Beskrivelse:

Jeg elsker litteratur!
At læse det og at skrive det, og sådan har det været hele mit liv. Læsehest som barn, har skrevet dagbog, siden jeg var 14, og skrev mine første små historier i 5. klasse.
Siden har jeg skrevet og fået udgivet næsten alle typer litteratur: Børnefagbøger, undervisningsbøger, børneromaner, fagbøger til voksne og april 2017 udkommer min første roman til voksne. Jeg har oversat fra engelsk, tysk, norsk og svensk, og jeg har sågar et par gange fået offentliggjort et digt.
Jeg er uddannet lærer og det har givet mig det faglige fundament under både mine undervisningsbøger og de mange foredrag og kurser, jeg har afholdt over hele DK og i Malmø - om mine bøgers emner.
Jeg har rejst meget, med fly, tog og sejlbåd, og dér fået udvidet min horisont og hentet inspiration til mine skønlitterære værker. Jeg har boet længere perioder ved Middelhavet - på Ibiza, Menorca og flere græske øer - og overvintret på Gomera, i Australien og hele 25 måneder i Berlin.
Jeg har mødt mange, mange mennesker og holdt af en hel del af dem, elsket færre, men tilstrækkeligt mange - og de er alle selvfølgelig også del af det livsgrundlag, jeg skriver ud fra.
Endelig har jeg i nogle år kaldt mig litteraturpolitiker. Det var, mens jeg var fagligt aktiv i Dansk Forfatterforening, bestyrelsen og BU-styrelsen, med afstikkere til Kunstrådets Repræsentantskab og et af de mange udvalg, som har undersøgt litteraturens vilkår i lille DK. Jeg har også eget forlag, og kender bøgernes tour de force hele vejen fra manus til læser.
Et langt skriveliv - og det er heldigvis ikke slut endnu.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Hallssti 37, 1. th, 8000 Aarhus C Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Aarhusgruppen, BU-gruppen

Online Referencer:

Besøg mig på:

Forlag: Landtryk Udgivelsesår: 2015

GODDAG, GIRAF – om girafsprog

Goddag, giraf
er en brugsbog til undervisning i girafsprog = ikke-voldelig kommunikation.
Til lærere og pædagoger, især i folkeskolens yngste klasser.
Bogen indeholder præsentation af kommunikationsformen, forslag til undervisningens tilrettelæggelse, samt 90 praktiske øvelser.

GIRAFSPROG
Den amerikanske psykolog Marshall Rosenberg har skabt girafsproget for mere end 40 år siden. Han har villet skabe et sprog og en kommunikationsmåde, som bygger på den antagelse, at mennesker inderst inde har medfølelse med hinanden, og som fokuserer på menneskers følelser og behov. Marshall Rosenberg kalder det også et sprog, der skaber kontakt mellem mennesker, et sprog fra hjertet eller et sprog, der giver udtryk for vores livsenergi. Han valgte at opkalde sin måde at kommunikere på efter giraffen, dels fordi den er det landdyr, der har det største hjerte, dels fordi den med sin lange hals har et godt overblik.
Marshall Rosenberg siger videre, at det, at tale girafsprog, i virkeligheden mere er en proces,
end det er et sprog. At vælge at tale girafsprog er nemlig at vælge at være i en vedvarende proces, der går ud på at fæstne sin opmærksomhed der, hvor det er mest sandsynligt, at man kan få det, man i virkeligheden har brug for – på en måde, som ikke skader andre. Da mennesket er et socialt væsen, er der dybest set ikke nogen modsætning i det: Når andre får det bedre, er det mere sandsynligt, at jeg også vil få det bedre.