Karin Feit Almberg

Sidst opdateret: 13. juni 2018
Karin Feit Almberg

Beskrivelse:

Jeg er journalist, cand. merc. og uddannet på Forfatterskole for Børnelitteratur under Danmarks Pædagogiske Universitet. Jeg debuterede i 2003 med ungdomsromanen ”Ud af stedet”. Siden har jeg udgivet blandt andet noveller, ungdomsromaner, voksenromaner samt en del billedbøger, som næsten alle bygger på mindre børns meget stærke fantasi. Jeg har meget stor respekt for børn som hele mennesker. Og jeg ville ønske, at vi alle kunne få lov at vokse op uden at få knækket vores åbne sind og vores tillidsfulde udgangspunkt. Det er som bekendt ikke tilfældet! MEN så er det jo godt, at der findes børnebøger, som viser forståelse for netop børns måde at opleve verden på. Både den reelle verden og den fantasifulde. Fra min egen barndom husker jeg utroligt mange følelser, blikke eller stemninger - selv fra de allerførste år. Barndommen var for mig en farverig underverden af liv, som jeg kunne springe ind og ud af, som når en dykker skifter mellem at være under eller over havets overflade. Det er egentlig det samme, jeg gør, når jeg skriver børnebøger. Jeg er opvokset med to forskellige nationaliteter og har derfor en meget antiracistisk tilgang til det at være menneske. Det er min erfaring, at en positiv og imødekommende attitude over for ’det ukendte’ er med til at åbne selv de meste fremmede døre og ofte kan give svar på spørgsmål, som alternativt kunne føre til fordomme baseret på misforståelser. Denne antiangst over for andre kulturer og holdninger har jeg blandt andet anvendt i ungdomsromanen ”Os som solen skinner på” fra 2011! Jeg har modtaget arbejdslegater fra Kunstrådet i 2008, 2009, 2011 samt 2016, og i 2005 modtog en af mine billedbøger en såkaldt ”Carlsens Fortællefantorden”, hvor børn kårer årets bedste billedbog fra det pågældende forlag.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Jacobsmindevej 11, 3050 Humlebæk Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

BU-gruppen

Online Referencer:

Udgivelser

Seneste udgivelse: Mod til livet efter døden
Forlag: Forlaget Eksistensen
Udgivelsesår: 2018

Bibliografi: Karin Feit Almberg.

September 2018: “Mod til livet efter sorgen”. Essayistisk roman. Forlaget Eksistensen.

Oktober 2016: ”Tomrum – i chok og tiden efter et dødsfald”. Essayistisk roman. Udgivet med støtte fra Kunstfonden. Forlaget Eksistensen. ISBN: 978-87-410-0108-1.

Februar 2016: ”Forvandlingsmusen”. Billedbog. Forlaget Turbine. Illustrator Birde Poulsen. ISBN:978-87-406-0804-5

September 2015: ”Kære far og mor”.Billedbog. Forlaget Turbine. Illustrator Lars Gabel. ISBN: 978-87-406-0494-8.

04/2012: Læs noveller med C.L. Gyldendal. Deltager med novellen ”Dræberen fra de sorte ravne” (genudgivelse fra Taber-Nabo. Høst&Søn.)

10/2011: ”Os som solen skinner på”. Forlaget Rosinante/Høst&Søn. Udgivet med støtte fra Kunstrådet.
06/2011: ”Godnat Magnus” genudgivet i samlingen ”Godnat min skat – små historier før sengetid”.
Forlaget Gyldendal. Illustrator Birde Poulsen.

03/2010: ”Dræberen fra de sorte ravne”. novelle i antologien ”Taber-Nabo”.
Forlaget Rosinante/Høst&Søn. Illustrator: Els Cools.

03/2009: ”Fluen i Eventyrskoven”, billedbog. Udgivet med støtte fra Kunstrådet.
Forlaget Carlsen. Illustrator Bodil Molich.

01/2008: ”Trolden i mørket”, billedbog
Forlaget Rosinante/Høst&Søn. Illustrator, Ida Gantriis.

11/2007: ”Nisseskolen”. Højlæsningshistorie i antologien ”Juhuu! Nu er det jul,”. Radionovelle samt cd. DR Multimedie Forlag: Illustrator: Bodil Nederby

O3/2007: Simon med den mystiske hue, billedbog.
Forlaget Carlsen. Illustrator Mette-Kirstine Bak.

11/2006: ”Festen”. Højtlæsningshistorie i antologien ”Aben med den lange hals og de brune pletter”, radionovelle samt cd. DR Multimedie Forlag. Illustrator: Tove K. Lange.

03/2006: Godnat Magnus, billedbog.
Forlaget Gyldendal. Illustrator: Birde Poulsen.

11/2005: ”Der kom en Olfert”. Højtlæsningshistorie i antologien ”Godnathistorier for dig”. radionovelle og cd. DR Multimedie Forlag. Illustrator: Jesper Tom-Petersen.

08/2005: Koncerten, højtlæsningshistorie på DotBots hjemmeside. Illustrator: Claus Rye Schierbeck.

04/2005: Spøgelset der så gerne ville vokse, billedbog.
Forlaget Carlsen. Illustrator: Lotte Nybo.

03/2004: Papirdrengene, billedbog.
Forlaget Carlsen Illustrator: Kamilla Wichmann

01/2003: Ud af stedet, ungdomsroman.
Forlaget Carlsen.

08/2002: Morgen, digt i ”Landet længere væk”.
Forlaget Høst&Søn. Illustrator: Dorte Karrebæk.

Oversættelser fra tysk til dansk:
2006: Kaya og Flying Dream, Politikens Forlag 2007: Kaya vil frem, Politikens Forlag 2007: Kaya er stadig cool, Politikens Forlag