Karin Kryger

Sidst opdateret: 16. september 2022
Karin Kryger

Beskrivelse:

mag.art. i kunsthistorie. Københavns Universitets guldmedalje 1977. Har været ansat i Københavns Kommune og på Nationalmuseet som gravminderegistrator og var i en årrække redaktør ved Nationalmuseets værk Danmarks Kirker.

Karin Kryger arbejder på en biografi om arkitekten H.B. Storck samt med redigeringen af nu afdøde forskningsbibliotekar Emma Sallings bog om Kunstakademiets samlinger fra 1754-1857.

Har i 2021 sammen med Vibeke Winge publiceret en transskribering af en fortegnelse over billedhuggeren Johannes Wiedewelts arbejder, der er på Det Kongelige Bibliotek. Projektet er et finasieret af Ny Carlsberg Fondet og er digitalt publiceret i serien Kilder til Dansk Kunsthistorie https://www.ktdk.dk/

Karin Kryger har publiceret bøger og artikler om gravminder, kirkegårdskultur og billedhuggerkunst, kirkekunst og restaureringshistorie, bl.a. Allegori og Borgerdyd (1985), Frihedsstøtten (1986) og Tranquebar kirkegårde og gravminder 2002, (sammen med Lisbeth Gasparski), Gudsfrygt, bøn og omvendelse. Billedsproget i københavnske alterpartier fra 1700-tallet, Kbh. 2010 (sammen med Ole Nørlyng); Mindelunden ved Jægerspris Slot, Kong Frederik den Syvendes Stiftelse paa Jægerspris, 2012.

Har redigeret værket Danske Kongegrave, der udkom 6. november 2014.

Karin Kryger holder foredrag inden for emnerne danske kongegrave, barok og nyklassicistisk skulptur, billedhuggeren Johannes Wiedewelt, gravmindekunst, kirkegårdskultur, kirkegårde og gravminder i Tranquebar, restaureringshistorie og historicisme.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Nivåvænge 32, 2990 Nivå Land: Danmark Mobil: 4520913290 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe

Online Referencer:

Forlag: Forlaget Falcon Udgivelsesår: 2010

Gudsfrygt, bøn og omvendelse, billedsproget i københavnske alterpartier fra 1700-tallet

En fortælling om de københavnske altertavler fra 1700-tallet med en redegørelse for udformning, billedsprog, kunstnere og bestillere og de religiøse strømninger, der satte deres præg på altertavlerne.