Om gruppen

Hvor

Lyrikerne er spredt over hele landet, arbejder typisk hver for sig med sproget, indtil digtet er færdigt. Så kan det udgives, hvis det kan, læses op, trykkes i aviser, tidsskrifter, mejsles i granit og noteres på papirflyvere…

Hvem

Lyrikerne er en divers skare, der fanges af poesien tidligt eller sent, bliver hængende til nogle få udgivelser eller arbejder med sproget hele livet. De går på tværs og på langs af alle modestrømninger, berømmelse og berygtelse, tvinges (ofte galt) i halsen på skolebørn og elskes på plejehjem, i busser og pigeværelser, ved caféborde, i sofaen, i køkkenet og i sommerhuset, ved vandet, i skoven, poesien er bærbar og kan både opnå folkelig citatstatus eller fuldstændig blive glemt. Men ikke desto mindre indfanges både læsere og nye digtere hvert eneste år.

Man kan ikke se det på tøjet, at nogen er digter. Man skal se det i øjnene.

loft 2Økonomi

Med få undtagelser kan det ikke betale sig at skrive digte – økonomisk!

Mange digte udkommer på små forlag og i små oplag. Men der er masser af tilhørere til oplæsning af digte ved festivaler og små arrangementer over det ganske land – og der bliver flere og flere. Man kunne tro, at interessen for lyrik er større end mulighederne for salg, men en gammel statistik holder stadig vand: Mens en roman går gennem hænderne på 2 læsere, går hver digtsamling igennem 10 (førstesalg, bibliotekslån, gensalg, foræring og fund).

Festligt og fagligt

Lyrikergruppen er et samlingssted, et miljø, en idébank. Derfor bruges foreningslokalerne i Strandgade meget. Det forrige års debutanter inviteres i februar, som afholdes medlemsfester bl.a. sammen med andre skønlitterære forfattere i DFF, og lyrikergruppen i Strandgade er også stedet, hvor nordiske, internationale og danske digtere mødes, når der er digterbesøg i byen.

L-gruppen i Dansk Forfatterforening er talerør, kursusarrangør, agitatør, fødselshjælper og meget andet for 107 lyrikere. Samtidig kan alle medlemmer trække på foreningens dygtige advokat i kontrakt- og rettighedssager, og nyder godt af de mange kurser og andre medlemstilbud og af det politiske korridorarbejde, som Hovedbestyrelsen udfører i statsadministrationen.

Du er hjertelig velkommen i foreningen og i Lyrikergruppen. Vi kan gøre meget for hinanden.

Vedtægter

Se L-gruppens vedtægter her..

Referater

Find L-Styrelsens referater her