Ukrainsk digter, Halyna Kruk. Læsning og debat i foreningen.

Krigen i Ukraine har nu varet i fem måneder.

Hér er en mulighed for at få et nyt og unikt indblik i situationen fra en poetisk vinkel, når Lyrikergruppen under Dansk Forfatterforening i samarbejde med Dansk PEN og World Wide Words er vært for et besøg af Halyna Kruk, digter og medlem af PEN Ukraine.

Poesien kan åbne andre døre end mediernes dækning kan.

Af Lyrikere - 23. juni 2022

Udover at være digter er Halyna Kruk også lektor og forsker i ukrainsk middelalderlitteratur, romanforfatter, børnebogsforfatter, oversætter og repræsentant for PEN Ukraine. Hun har vundet adskillige ukrainske og internationale priser for sine digte, der er oversat til 20 sprog.

Besøget er en del af en turné, hvor Kruk skaber øget opmærksomhed på krigen. Hun har bl.a. besøgt Biden-administrationen i Washington som representant for PEN Ukraine, og kan også opleves på Roskilde Festival 28. Juni.

Kruk er kendt som en socialt engageret stemme, hendes digte er politiske, feministiske, undersøgende og rummer både indignation og håb.

Hun udtrykker det sådan: ”Hvem vil dog skrive om stjernerne på himlen, når det der foregår i nuet er så vigtigt?”

Halyna Kruk kommer onsdag 29.6. kl 19 i foreningens lokaler.

Oplæsningen foregår på ukrainsk med dansk oversættelse – efterfølgende debat og spørgsmål på engelsk, dansk og ukrainsk.

Adgangen er gratis, men pladserne begrænsede og tilmelding derfor nødvendig:

Send en bekræftende mail til lyrikergruppen@gmail.com

Arrangementet kan også følges som livestream på Facebook https://fb.me/e/5oljrvCQS