Nyhedsbrev fra Læremiddelgruppen – maj 2019

Læremiddelgruppen

NYHEDSBREV maj 2019

Medlemsundersøgelse

Læremiddelgruppen i Dansk Forfatterforening er en lille interessegruppe. Alligevel vil vi gerne have et overblik over, hvilke uddannelsesområder, medlemmerne skriver til, og hvilke interesser de har i at være medlem af gruppen. Derfor vil I i sensommeren modtage en medlemsundersøgelse i form af en survey, som vi håber, I vil besvare.

Vi gennemfører undersøgelsen i samarbejde med F-styrelsen.

Kommende aktiviteter

Peter Stray Jørgensen og Lotte Rienecker præsenterer deres nye bog Skriv lærebøgerpå et fyraftensmøde den 29.oktober 2019 (OBS ændret dato) i Dansk Forfatterforenings lokaler i Strandgade i København. Peter og Lotte vil præsentere deres planlægningsguide til lærebøger, og der vil blive god lejlighed til at drøfte arbejdet som lærebogsforfatter.

Kontakt Henrik Poulsen for tilmelding henrik@henrikpoulsen.com

Vi planlægger et møde i henholdsvis Aarhus og København i oktober/november om fagbogens status: Lærebogsbranchen set fra branchen selv (Danske Forlag).Vi håber på, at Christine Bødtcher-Hansen, der er direktør i brancheforeningen Danske , vil give en status og deltage i en dialog om lærebogens fremtid.

Læringsfestivalen, Skolemessen og Bogforum

Læremiddelgruppen bør være til stede ved næste års Læringsfestival (i København) og Skolemesse (i Aarhus). Vi undersøger mulighederne for at komme på listen over foredrag med indslag om professionen at skrive lærebøger.

Derudover mener vi, at Dansk Forfatterforening skal genoverveje muligheden for en stand på det årlige Bogforum i Bella Centret. Det vil i så fald være en sag for hovedbestyrelsen.

Vi vil gerne være flere

Kender I nogen, der skriver lærebøger, og som ikke er medlem af F-gruppen og læremiddelgruppen? Så prik dem på skulderen og foreslå dem at blive medlem. Men husk: Man kan kun blive medlem af læremiddelgruppen, hvis man også er medlem af Dansk Forfatterforening og evt. F-gruppen eller Illustratorgruppen.

Har du forslag til aktiviteter?

Vil du gerne fortælle os andre, hvad du har gang i, er færdig med, har lyst til, så tøv ikke. Kontakt en af os i styregruppen eller skriv i Facebook-gruppen.

Styregruppen

Katja Gottlieb, Peter Stray Jørgensen, Lotte Rienecker, Henrik Poulsen