Laila Flink Thullesen

Sidst opdateret: 12. februar 2024
Laila Flink Thullesen

Beskrivelse:

Cand.mag. i fransk og nordisk
Tidligere dansk lektor ved Sorbonne-universitetet.
Oversætter fra fransk til dansk.
Oversætter også til fransk i samarbejde med Christine Berlioz.
Vurderer oversættelser FR - DA eller DA - FR for Centre National du Livre (CNL)
Ekstern konsulent for Gallimard

Kontaktoplysninger:

E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Dansk Oversætterforbund

Oversætter fra:

Fransk, Norsk (bokmål)

Oversætter til:

Dansk

Besøg mig på:

Forlag: Turbine Udgivelsesår: 2014

Alting skælver omkring mig

Den 12. januar havde den haitiansk-canadiske forfatter Dany Laferrière lige bestilt hummer på Hotel Karibes restaurant i Port-au-Prince. Den fik han aldrig. Klokken var 16.53, og et jordskælv på 7,3 på Richterskalaen havde ramt Haitis ovedstad og resten af landet. På et øjeblik var alt forandret. "Alting skælver omkring mig" giver den prisbelønnede forfatter - og siden 2013 medlem af Académie Francaise - sit vidnesbyrd om øjeblikket og dagene efter. I over hundrede små vignetter giver han et anderledes billede af sit hjemland end det, vi sædvanligvis får fra alverdens medier. Om sammenhold, broderskab og viljestyrke som de eneste former for modstandskraft ansigt til ansigt med katastrofen. Mange af Laferrières tidligere bøger fokuserer på immigranternes tilværelse i slutningen af det 20. århundrede og i begyndelsen af det 21. Heriblandt "L´Enigme du Retour", der i Frankrig vandt den prestigiøse Prix Médicis i 2009. Laferrière flygtede selv fra Haiti i 1976, natten efter en af hans venner var blevet myrdet under Jean-Claude Duvaliers diktatur.