Martin Schwarz Lausten

Beskrivelse:

Dr.theol. 1977, professor i kirkehistorie ved Det teologiske Fakultet, Københavns universitet til 2008, derefter tilknyttet fakultetet som forsker og lejlighedsvis underviser. Lærer ved Folkeuniversitetet siden 1972, ved Præstehøjskolen siden 1978. Har skrevet 26 bøger af kirkehistorisk art, både lærebøger og forskningslitteratur . Særligt dyrkede felter har været forholdet mellem jøder og kristne i Danmark fra middelalderen til nutiden (7 bind), reformationen i Tyskland og Danmark, samt forholdet mellem religion og politik hos kongerne Chr.d.2. og Christian d. 3. Nogle af dem oversat til tysk, engelsk, italiensk. Har desuden skrevet ca. 400 anmeldelser i fagtidsskrifter samt en række kronikker i dagbladene. Er censor ved Grønlands universitet, indvalgt i Kgl. Danske Videnskabernes Selskab, det svenske Kgl. Humanistika Vetenskapssamfundet, Lund, i Det Kgl. Danske Selskab for Fædrelandets Historie, Selskabet for dansk Kulturhistorie, formand for Selskabet for Danmarks Kirkehistorie 1988-2008, medlem af bestyrelsen for Selskabet for Dansk-Jødisk Historie, 2002-2005. Modtog Forfatterforenings faglitterære pris (2012). Fået tilegnet C.S.Jensen og Lauge O. Nielsen (red.):"Kirkehistorier.Festskrift til Martin Schwarz Lausten i anledning af 70-års fødselsdagen, 2008.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Ørnebakken 53, 2840 Holte Land: Danmark Tlf: 45892840 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe

Udgivelser

Seneste udgivelse: Niels Hemmingsen. Storhed og fald
Forlag: Anis
Udgivelsesår: 2013

Her nævnes kun bøgerne, ikke artikler, leksikonbidrag mv. (sendes særskilt!)