Peter Hindsgaul

Sidst opdateret: 1. marts 2019
Peter Hindsgaul

Kontaktoplysninger:

Adresse: Markdannersvej 16, 6600 Vejen Land: Danmark Mobil: 4522453292 E-mail: Klik for at se e-mail

BU-gruppen, Aarhusgruppen

Besøg mig på:

Sten Bliver Maskot

Den foreløbige kulmination finder sted i Tyskland. Sten er med sin far til det traditionsrige 24-timersløb på Nürburgring. De har fået kontakt med et dansk team, der deltager i løbet. På den måde har Sten mulighed for at komme helt tæt på biler og kørere.

Lektørudtalelse:

Anvendelse/målgruppe/niveau Dette er 3. bind i serien om drengen Sten, der er helt vild med biler og racerløb. Målgruppen er især drenge i 3.- 4. klasse. Beskrivelse Der fortælles en lille, enkel historie om drengen Sten, der sammen med sin far tager til et motorløb på Nürburgring i Tyskland. Et 24 timers løb med 250 biler. Her er Sten så heldig at få lov til på nærmeste hold at følge løbet, snakke med en racerkører og iagttage mekanikernes travle arbejde i pitten. Teksten, der er let at læse, er fyldt med replikker og dialog, der former sig som spørgsmål fra bogens hovedperson og svar fra racerfolket. Enkelte steder er der anvendt stavelsesdeling. Der er en del fagudtryk som pit, safety car osv. Teksten ledsages af en del helsides let stiliserede illustrationer.

Sammenligning Bogen ligner de øvrige i serien: Sten til racerløb og Sten kører gocart.

Samlet konklusion Bogens indhold er indbegrebet af en motorglad drengs drøm, nemlig at få lov til at være tæt på, hvor det hele sker - med masser af motorlarm, benzinlugt og udstødningsgas. Højdepunktet for Sten er at blive udnævnt til holdets mascot. Der fortælles ganske ligetil og uden at glorificere sporten. Historien virker realistisk. Forsideillustrationen med titlen i fartstriber og den røde, dominerende racerbil i centrum vil helt sikkert tiltrække læserne - først og fremmest drenge. Fra 9 til 11 år.

Lektør: Bodil Pedersen

Bogforsidens illustrator: Andreas Erstling