Ph.d. Niels Dalgaard om science fiction.

Science fiction – langt den vanskeligste litteratur at skrive.

Kryptisk?

Det vil du blive meget klogere på, når du kommer til vores medlemsmøde den 24. oktober kl. 15.00, hvor vi også har inviteret medlemmerne af Skønlitterær gruppe.

Her vil en af Danmarks ubetinget største kapaciteter på området, ph.d. i Nordisk litteratur, Niels Dalgaard, give os eksempler på science fiction. Da emnet er astronomisk, vil Niels Dalgaard begrænse sig til eksempler på kendte science fiction forfatteres valg af plot fra perioden, hvor verden levede i paddehattens skygge under den kolde krig til nu, hvor global opvarmning er – undskyld udtrykket – hotteste emne.

Niels Dalgaard har beskæftiget sig med science fiction i mere end 30 år, hvoraf 12 år som forsker og underviser ved Københavns Universitet. Ud over at være formand for Science Fiction Cirklen i Danmark redigerer Niels Dalgaard litteraturtidsskriftet Proxima, oversætter kendte science fiction forfattere som f.eks. H.G. Wells (Klodernes kamp) og skriver fagbøger om emnet.

Af Seniorgruppen - 23. september 2019