Aminah Tønnsen d. 17.01.19 klokken 15

Godt Nytår!
Årets første møde er med Aminah Tønnsen, der vil tale om hendes bog ”  ISLAM – min hjertesag.”  Der er lagt op til et meget spændende møde, som vi håber, mange af jer vil deltage i.   Medlem af styrelsen, Johannes Lundstrøm, har sendt følgende :

Dråben, der får bægeret til at —

Alt for mange fortrædeligheder i menneskeheden, lige fra meningsløse drab og terrorhandlinger til krige, sker på grund af misforståelser, fordomme og manglende viden.

Det gælder i særdeleshed, når det drejer sig om hinandens religioner, selv om disse efter min mening alle uden undtagelse er sat i verden for at gøre samlivet mellem mennesker bedre.

Vi skal jo ikke glemme, at der også var en tid før religionerne. En tid, hvor demokrati var et helt ukendt begreb og de få love der fandtes, hvis nogen, var givet med større eller mindre visdom af dem, der havde sat sig på magten over landområder og folkeslag.

Fælles for alle religioner er, at de skabt på de premisser der var aktuelle på den tid, hvor de blev til, og først nedskrevet mange år senere, ofte i et sprog, som kan være vanskeligt at tolke for menigmand.

Som forfattere kan vi bidrage til, og har efter min mening nærmest pligt til, hvor det virker naturligt i en handling, at formidle forståelse ved at indflette afsnit i vore griflerier, som kan være med til at forebygge fatale handlinger affødt af manglende viden og forståelse. Det kan vi gøre ved at give vore karakterer en indsigt og nogle meninger, som kan bidrage til at pille skæl fra øjnene af vore læsere.

Jeg har selv benyttet det i flere afsnit i min Itapelet tetralogi, som primært henvender sig til unge, og hertil har jeg hentet inspiration og den viden jeg manglede til eksempler fra Aminah Tønnsen’s ISLAM – min hjertesag.

Uden at det har fået mig til at overveje at konvertere, for jeg er ikke specielt troende i gængs forstand, så har jeg oplevet det som en berigelse at få indsigt i den dybere mening med Islam og med eksempler kunne bidrage til forhåbentligt at have fjernet nogle få almindelige danskeres misforståelser af Koranen og dens budskaber.

Den oplevelse vil jeg gerne dele med jer andre, og derfor synes jeg, at når vi har en den ekspert, som har inspireret mig, i vores midte, så ville en eftermiddag med indlæg fra Amina være en god måde at gøre det på, for om nogen, så er jeg sikker på, at Aminah kan give os stribevis af eksempler på, hvor der optræder misforståelser om Islam blandt almindelige danskere.

Skulle det kunne gøre en forskel, om ’jeg’ bidrager til at udrydde en misforståelse eller to ved at skrive noget om tro i min næste roman, vil du måske tænke? Ja, for derved kommer du en dråbe i bægeret. Måske ikke den, som får det til at flyde over, men en som gør, at der efterfølgende skal en dråbe mindre i bægeret, før det sker.

Kom og lyt med. Viden er trods alt meget meget bedre end fordomme.

Af Seniorgruppen - 12. januar 2019