Haiku-workshop 12.9. kl. 15-17 med Ulla Conrad. For alle medlemmer af DFF.

Haiku-digteren Ulla Conrad vil denne dag introducere en af verdens korteste digtformer, haiku. Et haiku digt består af kun tre linier på hhv. 5-7-5 stavelser, og er en gammel japansk digtform. Det udtrykker en umiddelbar oplevelse, gerne med et ord, der indikerer årstiden. Det må helst ikke indeholde fortid eller fremtid, et jeg, følelser, eller konklusioner. Kun den rene oplevelse – resten er overladt til læseren, i hvis fantasi digtet gerne skulle arbejde videre.

Efter introduktionen skal vi selv prøve at skrive haiku. Det foregår i form af en såkaldt ginko, en lille vandring, hvor man skriver haiku om de indtryk, man modtager undervejs. Vi skal dog ikke så langt – vi bliver indendørs, i DFFs lokaler i Strandgade 6. Her vil vi lade os inspirere af de mange smukke væg- og loftsmalerier, som Ulla også vil sige lidt om. Malerierne er bl.a. blevet malet af 1700-tallets mest anerkendte maler, Hendrik Krock, efter huset var blev bygget i 1703. Motiverne i det ene rum er bibelske scener – med de bibelske figurer klædt efter 1700-tallets mode! I det andet rum er det jagtscener, med bl.a. jagtgudinden Diana i loftet. I mange år har de været skjult under lag af hvid maling, og blev først i 1999 afsløret igen. – De samme rum har også været beboet af den dansk-norske søhelt Tordenskiold. Den pigeglade herre holdt mange vilde fester her, og havde erotiske malerier hængende – bag gardiner. Tordenskiold døde 1720 i en duel, og bygningen er blevet opkaldt efter ham, Tordenskjolds Gaard. Så mon ikke der er lidt forskellig inspiration at hente her…? : ) Vi slutter af med at læse vores nyskrevne digte op for hinanden.

Ulla Conrad, født 1973, er grafisk designer, illustrator, forfatter og digter, når hun ikke lige står i helsekostforretning. I fritiden har hun haft langvarigt praksis af zen-meditation og japansk te-ceremoni. Hun er formand for DFFs Haikugruppe. Hendes haiku har været publiceret i haiku-antologierne “Blade i vinden” (2011) og “Danish Haiku Today” (2012, 2019). Udgivne digtsamlinger tæller “De grønne skyggers land” (2012), “Bladværk” (2019), “Jorden Ånder” (2019) og “Puder af Mos” (2020), på Forlaget Ravnerock. Derudover har hun udgivet tre vandrebøger, “Gendarmstien” (2020), “Marskstien med mere” (2021) og “Nordkyststien” (2022), på Forlaget Hovedland. Hun skriver om te og haiku på sin blog, https://thebloggen.wordpress.com.

___

Af Seniorgruppen - 10. juli 2022