Udgave Nr. 1

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Decentraliser  Alex Ahrendtsen
Af Morten Visby

Leder: Decentraliser Alex Ahrendtsen

Dansk Folkepartis Alex Ahrendtsen er en af de mest kyndige kulturpolitikere, vi har. Han er blandt de få kulturpolitikere, der altid ved, hvad de taler om. Så meget desto værre, når han taler mod bedre vidende og i strid med uomtvistelige kulturpolitiske kendsgerninger. Det gør han med sit forslag om at nedlægge Statens Kunstfond, afskaffe de frie midler i arbejdslegaterne og i stedet oprette seks bureaukratiske, administrativt fordyrende regionale kunstfonde, som tilsammen skal topstyre f
Koranen som billedbog  – tegner søges

Koranen som billedbog – tegner søges

Den er aldrig lavet før – en gennemillustreret, gendigtet Koran for børn og unge. Men et manus er ved at være parat, og forfatteren er, selvfølgelig, fristes man til at sige, Kåre Bluitgen. Han søger en illustrator.
Magi i provinsen

Magi i provinsen

Hvad har Ida, en grænsesøgende, seksuelt udfarende provinspige, tilfælles med Mads, en syvårig dreng, der kan trylle? Svaret er forfatter Ditte Wiese, som sidste år debuterede med ungdomsromanen Provinspis.
Ord  møder billede

Ord møder billede

Der er poesi i det konkrete, siger Kamilla Jørgensen. Hun tager sproget på ordet, og lyriker Vagn Steens digtsamling Digte? har haft stor betydning for hende.
Hvert ord  er en kamp

Hvert ord er en kamp

Anne-Marie Vedsø Olesen skriver bedst med det eventyrlige. Hun analyserer og afkoder litterære tricks og greb i forfatterskaber fra det gamle Grækenland til nutidige kultforfattere.
Detaljen  skaber overblik

Detaljen skaber overblik

Faglitterær forfatter Ole Steen Hansen dyrker detaljen og det enkelte menneskes fortælling i sine historiske værker.
En surrealistisk blyant

En surrealistisk blyant

Salvador Dalí. René Magritte. Pieter Bruegel og Hieronymus Bosch. Illustrator Otto Dickmeiss har mange forbilleder og mange inspirationskilder. Man står altid på skuldrene af andre, siger han.
Fortællingen om den gode forlagsaftale
Af Anne Koldbæk

Fortællingen om den gode forlagsaftale

Dansk Forfatterforenings jurist, Anne Koldbæk, vil i de kommende udgaver af Forfatteren gennemgå den gode kontrakts anatomi. Hvor findes de ømme punkter? Den vigtige muskelmasse? Følg med i føljetonen – første afsnit kommer her.
FRIT RUM: At skrive til model
Af Niels Roed

FRIT RUM: At skrive til model

Frit rum: I denne udgave af Forfatteren har Lyrikergruppen fået Frit Rum til at fortælle om deres arbejde. I næste nummer bliver det en af de andre grupper.
Dansk Forfatterforenings ordinære generalforsamling 21. april 2018 kl. 15 i Strandgade 6, st.,  København K

Dansk Forfatterforenings ordinære generalforsamling 21. april 2018 kl. 15 i Strandgade 6, st., København K

Dagsorden Valg af dirigent Forelæggelse af formandens beretning til godkendelse Forelæggelse af foreningens regnskab for seneste regnskabsår til godkendelse Midler fra kollektive forvaltningsorganisationer: a) Godkendelse af gennemsigtighedsrapport 2017 (revideret af revisor), se rapporten her: Autorkontoen (scroll ned til gennemsigtighedsrapport) b) Forslag om anvendelse af individuelle og kollektive midler fra kollektive forvaltnings- organisationer (fx Copydan), se forslaget her: http://
Formandens årsberetning 2017-2018
Af Morten Visby

Formandens årsberetning 2017-2018

Det er sin sag at redegøre, kort, for årets gang i Dansk Forfatterforening. Et kort vue ud over tilsvarende organisationer vil hurtigt afsløre, at vi afholder lige så mange medlemsarrangementer om ugen, som de fleste andre svinger sig op til om måneden. Dertil kommer et væld af fagpolitiske tiltag i form af lobbyarbejde, rådgivning og vidensdeling. Når man skal redegøre for alt det, vi render og laver gennem et helt år, har man yderligere den udfordring, at det meste faktisk ikke udgå
Kassererens beretning
Af Sanne Udsen

Kassererens beretning

Det er første gang, jeg aflægger beretning som kasserer, og jeg er derfor glad for at kunne aflægge beretning om så fint et regnskab som dette. Regnskabet viser kun få afvigelser i forhold til budgettet for 2017, hvilket kan tages som udtryk for, at bestyrelsen og sekretariatet har opfyldt deres mandat som givet på generalforsamlingen i 2017. Vi lever i skiftende tider, og vilkårene for at drive foreningen går i retning mod at være udelukkende kontingentbårent. Medlemskontingentet har
Se frem!

Forfatteren har bedt alle grupper i Dansk Forfatterforening om at se frem og fortælle om visioner, tanker, påtrængende arbejdsopgaver og pligter for det kommende år.
Kærlighed er det nye sort

Kærlighed mellem mennesker er temaet for en ny litteraturfestival, Kær-Litt, i maj, som forfattere fra StORDstrømmen står bag.