Udgave Nr. 3

Her kan du læse bladets artikler

Leder: Ordnede forhold
Af Morten Visby

Leder: Ordnede forhold

Umiddelbart inden sommerferien offentliggjorde Dansk Forfatterforening to nye modelaftaler, der sætter detaljerede rammer og betingelser for forfatteres forlagskontrakter med Gyldendal og Gutkind.
At genkende sig selv i andre

At genkende sig selv i andre

Det kan være lettere at kaste kritiske og analyserende øjne på andres tekst end på sin egen. Andres blik kan åbne for nye idéer og indsigter. For nogle. For andre kan det gribe forstyrrende ind i den kreative proces.
Spilleregler for feedback

Spilleregler for feedback

Det er vigtigt på forhånd at aftale, hvordan man giver kritik eller feedback. Hvordan formulerer man sig, hvor detaljeret eller overordnet skal kritikken være? Maj Bjerre har skrevet bøger om at modtage og give kritik.
Mandens tilstand: ukendt
Af Stephanie Caruana

Mandens tilstand: ukendt

Hvor blev han egentlig af? Manden som hovedperson, helt i enhver litterær sammenhæng? Han er fraværende eller svær at få hold på, for mænd skriver ikke om ham. Vi satte en kvinde til at undersøge sagen.
Krimien lever, har det godt - og breder sig til andre genrer
Af Ulla Abildtrup

Krimien lever, har det godt - og breder sig til andre genrer

Mætningspunktet for krimier er nået – det fastslog en række fremtrædende fagfolk i bogbranchen i 2014 i blandt andet Berlingske og DR. Fik de ret? Forfatteren har spurgt sig for i branchen …
Det velplejede skriftsprog er i fare
Af Bo Lillesøe

Det velplejede skriftsprog er i fare

Det velplejede skriftsprog, forstået som det skriftsprog, den gode redaktør og den krævende læser altid har forlangt af den gode bog, er truet.
En kønsneutral billedbog til børn
Af Nynne Billesbølle Tworek

En kønsneutral billedbog til børn

Kønsneutral betyder, at kønnets eksistens og forskelle anerkendes, uden at det bliver direkte fremhævet, skriver denne artikels forfatter. Hun har skrevet speciale om kønsneutrale børnebilledbøger og giver her sit bud på, hvad det kræver at skrive om kønsneutralitet.
Frit rum: Formandsskifte i den skønlitterære gruppe

Frit rum: Formandsskifte i den skønlitterære gruppe

S-gruppen har sagt farvel til Amdi Silvestri og goddag til Stephanie Caruana – og det handler gruppens Frit Rum om i denne udgave.
Nye tider, nye modelkontrakter
Af Anne Koldbæk

Nye tider, nye modelkontrakter

Dansk Forfatterforening offentliggjorde i juni, at vi har indgået to nye modelaftaler med forlagene Gutkind og Gyldendal på det skønlitterære område. Kontrakterne er forskellige i både rettighedsomfang og afregningsgrundlag. Det er udtryk for, at det liberaliserede bogmarked ikke er “one size”, end ikke for samme genre. Forlag har forskellige størrelser, strategier, interesser, styrker og svagheder, og derfor er der også forskel på, hvilke kontraktvilkår forlagene skal tilbyde.
Grupperne og fællesskabet

Grupperne og fællesskabet

I Dansk Forfatterforenings faggrupper mødes kolleger og diskuterer fag, folk, økonomi og tendenser, de danner netværk og faglige fællesskaber. Og venskaber. Grupperne er for ordinære medlemmer.

Portfolio

Sandra Schwartz, 1979, skriver især børne- og ungdomsbøger, men har også skrevet noveller for voksne. Skrev de første noveller, da hun var på barsel i 2007, debuterede i 2012 med Fie på flugt og er aktiv skriveunderviser