Det nye verdensbillede

Et foredrag til inspiration for alle medlemmer om den moderne kosmologi og vores forståelse af universet.

”Vi ved, at universet udvider sig, og at det tilmed gør det hurtigere og hurtigere. Vi ved også, at universet tidligere har været langt varmere og tættere, end det er nu. Derimod ved vi ikke, om universet opstod i denne varme og tætte tilstand for omkring 14 mia. år siden, eller om det blot har udviklet sig fra en tidligere tilstand. Vi ved også at galakser, herunder vores egen mælkevej, aldrig var blevet dannet hvis universet ikke også var fyldt med mørkt stof – en ny og eksotisk type stof der er usynligt, men påvirker sine omgivelser via tyngdekraften. Uden det mørke stof var stjerner og planetsystemer heller ikke blevet dannet og vi og livet ville ikke eksistere.
I foredraget vil jeg gennemgå den moderne kosmologi og vores forståelse af universet. Jeg vil også komme ind på perspektiverne for forskningen i de kommende år.”

Underviser(e)

Steen Hannestad (f. 1971)

Professor i teoretisk astrofysik ved Aarhus Universitet.
Hans primære forskningsområde er kosmologi, specielt sammenhængen mellem astrofysik og elementarpartikelfysik. Han er modtager af bl.a. forskningsministeriets Eliteforsk store pris (2013) og Wilhelm Friedrich Bessel-prisen fra Alexander von Humboldt fonden (2006).