Radio & TV

Har du optrådt i TV/Radio?

Har du som forfatter været på TV, har du måske Copydan-midler til gode for din optræden. Copydan-midlerne er indhentet på baggrund af aftaler om brug af rettighedshavernes værker eller optrædener. Copydan videreformidler midlerne til rettighedshavernes organisationer, der står for at fordele midlerne til rettighedshaverne. Se fordelingsoverblik her.

Tidligere var det Dansk Forfatterforening (DFF) på vegne af DFF og DsF, der havde til opgave at finde de individuelle rettighedshavere på forfatter-, oversætter- og illustratorområdet, men fra 1. januar 2018 er opgaven overdraget til Forfatternes Forvaltningsselskab (FFS).

FFS har siden 1. januar 2018 monitoreret TV-optrædener via direkte overvågning og statistik. Optrædener via DR’s radiokanaler og Radio24syv vil ligeledes blive registreret. FFS vil fremover forestå uddelingen af Copydan-midlerne på vegne af de to forfatterforeninger.

Har du optrådt i 2018 eller senere?

Så skal du IKKE indsende et indberetningsskema eller tage Copydan-forbehold for dine fremtidige optrædener. FFS har siden 1. januar 2018 monitoreret TV-optrædener via direkte overvågning og statistik. Optrædener via DR’s radiokanaler og Radio24syv vil ligeledes blive registreret. FFS står for alt vedr. udbetaling mv.

Du kan kontakte Forfatternes Forvaltningsselskab på svh@forfatterselskabet.dk og læse mere på forfatterselskabet.dk

Hvis du har indsendt et indberetningsskema, som vi har modtaget i perioden 1. januar 2018 til 10. juni 2018, har vi overdraget sagen til FFS, og du behøver ikke foretage dig yderligere. Fra og med den 11. juni 2018 modtager hverken Dansk forfatterforenings eller FFS  skemaer for optræden i 2018 og frem.

Har du optrådt i 2017?

Deadline for indberetning af optræden 2017 var den 15. marts 2018. Udbetaling og indberetning til SKAT for rettidigt indkomne slipper sker inden udgangen af juni 2018.

Der er jf. direktivet hensat 10% af totalen til imødegåelse af senere krav, dog først efter en 3-årig periode. Dvs. at indberetninger for 2017, modtaget efter deadline, vil blive behandlet ved udgangen af 2020.

I 2017 var det et krav at have et bekræftet Copydan-forbehold. Dette skal sendes til din radio/TV producent, og gerne blot på mail. Ordlyden til forbeholdet kan du finde her, hvor du selv kan udfylde med dine oplysninger. Når du har fået svar, bedes du sende det til Dansk Forfatterforening som dokumentation.

Se vurderingskriterierne for hvad, der udløser penge her.

Indberetninger for 2017 skal være os i hænde senest 31. december 2020.

Har du optrådt i 2016?

Deadline for indberetning af optræden 2016 var d. 15. marts 2017. Udbetaling og indberetning til SKAT for rettidigt indkomne slipper skete i juli 2017.

Der er jf. direktivet hensat 10% af totalen til imødegåelse af senere krav, dog først efter en 3-årig periode. Dvs. at indberetninger for 2016, modtaget efter opgørelsen, vil blive behandlet ved udgangen af 2019.
Husk at medsende dokumentation for din optræden i 2016, fx vedlagt korrespondance med kontaktpersonen på kanalen/stationen, screenshots eller link til udsendelsen og programomtale.

Se vurderingskriterierne for, hvad der udløser penge her.

Indberetninger for 2016 skal være os i hænde senest 31. december 2019.

Har du optrådt i 2015?

Deadline for indberetning af optræden 2015 var d. 15. marts 2017. Udbetaling og indberetning til Skat for rettidigt indkomne slipper skete i juli 2017.

Der er jf. direktivet hensat 10% af totalen til imødegåelse af senere krav, dog først efter en 3-årig periode. Dvs. at indberetninger for 2015, modtaget efter opgørelsen, vil blive behandlet ved udgangen af 2018.
Husk at medsende dokumentation for din optræden i 2015, fx vedlagt korrespondance med kontaktpersonen på kanalen/stationen, screenshots eller link til udsendelsen og programomtale.

Se vurderingskriterierne for, hvad der udløser penge her.

Indberetninger for 2015 skal være os i hænde senest 31. december 2018.

Indberetningsskema kan hentes her.

Har du optrådt i 2014 eller før?

Så har du ikke længere midler til gode. Men hvis du har et projekt, er du altid velkommen til at søge autorkontoens legatpuljer.

Hvor går pengene hen, hvis vi ikke finder rettighedshaverne indenfor 3 år?

Hvis vi ikke finder rettighedshaveren efter den 3-årige periode, overgår midlerne til kollektiv forvaltning via legatpuljerne i Autorkontoen.

Se mere her:  https://danskforfatterforening.dk/autorkontoen/

Hvis du ønsker at klage eller har spørgsmål omkring en afgørelse

Ønsker du at klage over afgørelsen om udbetaling efter indberetning af din eller din teksts Radio/TV-optræden for årene 2015, 2016 eller 2017, så kan du klage til Dansk Forfatterforenings hovedbestyrelse.
Fristen for at klage er:
For optræden i 2015 er klagefristen 31. marts 2019.
For optræden i 2016 er klagefristen 31. marts 2020.
For optræden i 2017 er klagefristen 31. marts 2021.
Klagen skal indsendes pr. brevpost til Dansk Forfatterforenings sekretariat, mrk. ”Klage Radio/TV” eller pr. e-mail til df@danskforfatterforening.dk Klagen skal angive dit navn og hvilken optræden, klagen vedrører.
Derefter vil Dansk Forfatterforenings hovedbestyrelse inden for 3 måneder behandle klagen.

Ønsker du at klage over afgørelse vedrørende optræden i 2018 eller senere, skal du sende klagen til Forfatternes Forvaltningsselskab på svh@forfatterselskabet.dk

Administration og fradrag

Af de indkomne midler laves der fradrag på 10 % til sociale og kulturelle formål til legater, der går direkte i Autorkontoen, og som kan søges alle forfattere, oversættere og illustratorer.  Derudover tilbageholdes 10 % til imødegåelse af senere krav fra ophavsmænd. Denne pulje henstår i 3 år, hvorefter evt. restmidler overgår til Autorkontoens legatpuljer.
Der foretages fradrag for faktiske omkostninger for administration i forbindelse med arbejdet med at finde rettighedshaverne.
Se også fordelingsoverblik her.

Dansk Forfatterforening kan kontaktes på df@danskforfatterforening.dk.

Forfatternes Forvaltnings selskab v. Stig von Hielmcrone kan kontaktes på svh@forfatterselskabet.dk

2004 - 2018 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte