Forhandling af honorar

Se menuen til højre for eksempler på tilbud om gratis arbejde og tips til forhandling af honorar.

Det er desværre ikke sjældent, at man som forfatter, oversætter eller illustrator tilbydes arbejde til ingen eller lav betaling. I en indsats for at blive klogere på gratis arbejde som fænomen har Dansk Forfatterforening fået foretaget en kvalitativ undersøgelse af karakteren af lavt og ulønnet arbejde i branchen, ligesom sekretariatet har indsamlet eksempler på gratis eller lavtlønnet arbejde, som vores medlemmer er blevet tilbudt.

Erfaringerne har vi samlet på disse sider, for at du som kunstner kan blive bedre klædt på til situationer, hvor du bliver tilbudt at arbejde til ingen eller lav modydelse.

Du kan læse flere eksempler og mere om omfanget af lavt eller ulønnet arbejde i Kurana-undersøgelsen fra 2022.

Er du arrangør, har vi også lavet en side til dig med gode råd og overvejelser vedr. honorarer til arrangementer, hvor du/I vil have en forfatter el.lign. ud og optræde.