Master Class med Sjón

The master class will focus on Sjón’s writing techniques, his thoughts on working within multiple genres, and his experiences in collaboration with musicians, such as Björk.

NB! Master Class´en foregår på engelsk, så det er nødvendigt at kunne forstå og tale engelsk på et vist niveau for at medvirke. Endvidere forventes deltagerne at deltage i arrangementet med Laurie Anderson og Sjón i Diamanten d. 30. august (medlemmer af DFF kan deltage til reduceret pris på 90 kr.). Læs om arrangementet og køb din billet her:

Med en begrundet ansøgning forstås en kortere beskrivelse af dit professionelle virke, hvad du arbejder på lige nu, hvorfor netop dette kursus har din interesse, og hvad du regner med at få ud af kurset.

Underviser(e)

Sjón

Om underviseren
(Fra Forfatterweb, af journalist Johan Vardrup, iBureauet/Dagbladet Information, 2014)
Islandske Sjón skaber sin egen forening af drømmesyn og realisme i digte og romaner, der har nået et større internationalt publikum.
Hans eventyr ”Skygge-Baldur” var et gennembrud, som blandede en pittoresk jagtskrøne op med skildringen af forfængelighed og intolerance i et afsides samfund.
Hos Sjón er karakterernes dårskab beskrevet tilpas humoristisk til, at den sjældent bliver ubærlig. Mørket i romanerne følges af en tro på menneskets evne til at elske og sætte sig i andres sted. Og så er det svært at blive nedslået over mødet med en forfatter, der generøst øser af nordiske sagn, græske myter og alt det andet, han har i bagagen.

Født: 27. august 1962 i Reykjavik.
Uddannelse: Autodidakt.
Debut: Sýnir. Höfundur, 1978.
Litteraturpriser: Nordisk Råds Litteraturpris, 2005. De islandske boghandleres pris for årets roman, 2005. Islands litteraturpris, 2013.
Seneste udgivelse: Månesten. Drengen, der aldrig var til. C&K Forlag, 2014. Oversat af Kim Lembek.

Foto: Dagur Gunnarsson