Find oversætter

Vild med bøger, afsnit 1: Tom Buk-Swienty om Det ensomme hjerte

I går løb DRKs nye satsning, Vild med bøger, over skærmen. Det gjorde den i adstadigt luntetrav.

Premierens gæst var forfatteren Tom Buk-Swienty og samtalen tog udspring i hans bog Det ensomme hjerte. Bogen handler om den tyske soldat Hans Horn, der gennemlever anden verdenskrig fra start til slut, og hele vejen igennem tager afstand til krigen, om ikke på det fysiske plan, så på det etiske. Undervejs i programmet blev der læst voldsomme dagbogsuddrag op fra Det ensomme hjerte, og der lå en alvorlig stemning over studiet. I sidste halvdel af programmet delte Tom Buk-Swienty og værten Flemming Møldrup scenen med Naser Khader, der gennem egne oplevelser forsøgte at perspektivere Det ensomme hjerte til nutidige, totalitære regimer.

Det var fint. Men så var det heller ikke mere end det.

Diskussionen tog udgangspunkt i Det ensomme hjerte, men dykkede aldrig ned i bogen. De passager, der blev læst op, skildrede grusomhed og lidelse, men som seer fik vi ikke at vide, om de var typiske for bogen. Af Tom Buk-Swienty beskrives Hans Horn som en blød og varm sjæl, et menneske der ikke ville nazismen. Derfor finder denne seer det sært, at man ikke valgte at læse et uddrag op, der netop understregede dette. Efter en snak om hvordan Hitler kom til magten, trådte Naser Khader på scenen. Han havde også læst Tom Buk-Swientys bog, men man kunne næsten tro at han ikke havde. Naser Khader talte meget lidt om Det ensomme hjerte, og meget om sin opvækst i Syrien under Assad. Det var en udmærket snak, der centrerede sig omkring hvordan det var som normalt menneske at agere i et totalitært styre, men der blev ikke trukket tråde fra Naser Khaders oplevelser til Tom Buk-Swientys bog i andet end de helt store linjer. For mig betød det, at deres samtale lige så godt kunne være sket i et program som Deadline, der sjældent har at gøre med litteratur. Samtalen kom til at handle meget om samfund og kultur, i højere grad end den egentlig kom til at handle om mennesker. Undervejs fortælles der også om andre bøger (Hans Falladas Alene i Berlin og Franz Kafkas Processen, for nu at nævne to), men spotlightet strejfer dem kun momentant. Det er samtalen om det alvorlige emne, der er i fokus.

Måske på grund af den store alvor, fandt jeg det sidste indslag Bøger på recept (lånt fra det svenske bogmagasin Babel) tåkrummende. I de sidste fire minutter får de tre herrer lov til at anbefale en bog til en kvinde, der har det svært med sin mor. De forsøger at få en mere jovial stemning i studiet, men det falder til jorden. Især da Tom Buk-Swientys anbefaling slet ikke er hans, men hans kones veninders, Naser Khaders anbefaling handler om mødre generelt og værten Flemming Møldrups valg er faldet på Stéphane Hessels ellers fremragende pamflet Gør oprør. Flemming Møldrups valg er det mest åbenlyse, da Stéphane Hessel netop opfordrer til oprør mod det totalitære, men det virker helt skævt, da tonen nu skulle være lettere end før.

Som sagt er Vild med bøger fint. Det foregår i et roligt tempo, med solide værker i baggrunden og alvorlige emner i mundene på gæster såvel som vært. Studiepublikummet klapper andægtigt. Det nye forsøges blandet med det gamle. Men jeg håber, at Vild med bøger kommer til at sprælle mere end det gør lige nu. Og tager lidt cues fra netop Babel. Måske var det en idé at rykke programmet ud af studiet og ind i verden. Der hvor litteraturen netop udspiller sig.

 

Indlægget er et udtryk for skribentens egne meninger og holdninger.

 

Af Amdi Silvestri - 9. oktober 2017

2004 - 2017 © Copyrighted | Dansk Forfatterforening | Designed by Arendt™ & Developed by Eksakte