Palle Petersen

Sidst opdateret: 16. februar 2018
Palle Petersen

Palle Petersen er forfatter til omkring 120 bøger, inden for næsten alle genrer. Han debutere i 1971 med en bog om sine egne slædehunde: MIKI - en grønlandsk slædehund, og har siden 1975 levet helt som forfatter. Han har skrevet en lang række børnebøger, især omkring Grønland og børn i u-lande, desuden flere serier af historiske bøger til undervisning o g seks store historiske romaner for voksne. Flere er nyskrevet - og udsendt på forlag: PalleP-forlag - sælges via www.saxo.com og Plusbog- både som trykte bøger og e-bøger. Sidst: "Fandens Heks" og "Christian den 4. i krig og kærlighed", som trykte bøger 2013 og Bødlens Lille Helvede i 2015. PP har rejst over hele verden for Danida, Unicef, Mellemfolkeligt Samvirke, og DR - har lavet henved 100 radioudsendelser til DR. Medlem af bl.a. Dansk forfatterforening og Eventyrernes Klub. Han har et hus i Grønland, i bygden Saqqaq, 120 km. nor for Ilulissat/Jacobshavn, som kan lejes - se hjemmeside. http://pallepetersen.mono.net Kraks blå Bog Har inden for de sidste fire år rejst i Grønland, Cuba, Nepal, Malaysia, Indien, Sri Lanka og Myanmar, Filippinerne, Sydafrika - radioudsendelser for DR P1 derfra. NYHED: En lang række af hans bøger, de historiske romaner - også børnebøger og fotografiske billedbøger er udkommet som e-bøger, de er velegnet som letlæsning - og til fællesarbejde - kan købes hos Saxo - og lånes gratis på www.ereolen.dk Se: Kraks blå Bog, http://pallepetersen.mono.net - og www.litteratursiden.dk

Kontaktoplysninger:

Adresse: Sofiesgade 24, 2. sal, lejl. 18, 1418 København K Land: Danmark -Grønland Tlf: 75164098 Mobil: 23345075 E-mail: Klik for at se e-mail

Seniorgruppen, De skønlitterære, BU-gruppen, Faglitterære gruppe

CHRISTIAN DEN 4. I KRIG OG FRED – kong Christian og kKirsten Munk

KONGELIG DØDEDANS. (også som trykt bog på www.saxo.com 179 kr.)

Det kunne have været et skuespil på Det kongelige Teater:

Christian den 4. havde en dronning, flere elskerinder og en krig bag sig, da han i 1615 giftede sig til venstre hånd med den 21 år yngre Kirsten Munk. Det var en handel mellem kongen og hendes mor, Ellen Marsvin. Kirsten var en smuk, fortryllende jomfru, Christian var Nordens mægtigste konge. Det blev et stormfuldt ægteskab med krige, barsler, utroskab, giftmord, hekseri – og skilsmisse. Hans Dronning Anna Cathrine døde - hun fik 5 børn, hvoraf kun den senere Frederik den 3. overlevede Christian den 4. Kongen blev "fortryllet af sin allerkæreste" den 21 år yngre Kirsten Munk, og gennem forhandling med hendes intrigante mor, Ellen Marsvin, giftede han sig med hende til venstre hånd. Hun kunne dog ikke blive dronning - han fik 12 børn med hende - i alt fik han omkring 23 børn, som han regnede for ægte "Gyldenløver" og dertil måske hen ved 200 mere borgerlige. Kongen involverede sig i Trediveårskrigen, han var ikke nogen stor hærfører - det var en katastrofe, hvor han nær havde mistet hele Danmark. Siden kom han i krig med arvefjenden Sverige - den tabte han også. En af årsagerne til at han gik i krig, var at han ville vise sig for Kirsten Munk. Det gik helt galt både i krig og kærlighed. Kirsten Munk var han utro, og forsøgte at give ham midler, som "betog ham lysten". Kirsten blev træt af den gamle konge, tog sig åbenlyst en elsker - hun lukkede kongen ude. Han tog selv den 35 år yngre Vibeke Kruse til elskerinde - men han var besat af Kirsten Munk til sin død. Kirstens børn med kongen - her i blandt Leonora Christine - begik siden landsforræderi.

Han drømte om at vinde Verden – og hende. Hun havde helt andre drømme. Det blev en opslidende dødedans.

Historisk roman – bygger på kilder fra renæssancen.

Romanen FANDENS HEKS - om Danmarks berømte heks Maren Splids i Ribe og kong Christian den 4. er også udkommet som e-.bog og trykt bog på www.saxo com, - og PalleP-forlag

Palle Petersens fire romaner fra renæssancen – Christian den 4.s tid – udkommer som e–bøger og trykte bøger: Fandens heks, Christian den 4. i krig og kærlighed, Bødlens Lille Helvede, Dansk koloni i Indieland.

Se mere på PPs hjemmeside: http://pallepetersen.mono.net

Kundernes boganmeldelser af CHRISTIAN DEN 4. I KRIG OG KÆRLIGHED (skriv anmeldelse)

af Mogens 4 08-03-2013 (E-bog, ePub)

Det er et på én gang storladent og svagt menneske, vi møder i Palle Petersens ”Christian den 4. i krig og kærlighed”. Han skildres som sygeligt hekseforskrækket, og som det vi med et moderne begreb ville kalde sexafhængig, men samtidig er han uendeligt trofast over for sit livs store kærlighed. Christian den 4. er omgivet af en aura af berømmelse som ingen anden dansk konge. Vi fryder os stadig over hans smukke bygninger, hvis opførelse han angiveligt fulgte med i ned til mindste detalje, han er berømt for sin grandiose livsstil, og berygtet for sin ødselhed og elendige, militære dømmekraft. Men han var også en lille, bange dreng, der som 11-årig blev sat på tronen og tiljublet som om han var noget nær guddommelig. Som 38-årig køber han den 17-årige skønjomfru Kirsten Munk af hendes mor. Han er syg af kærlighed, men den bliver aldrig gengældt. Hun føder ham 12 børn, men fra start til slut væmmes hun ved det tykke, berusede magtmenneske med rådnende tænder, der kaster sig over hende. Til sidst finder hun kærligheden og bedrager åbenlyst sin konge. Men Christian, som ellers ikke går af vejen for at lade sine undersåtter dø i vanvittige krige, og som brænder hekse på tvivlsomme vidnesbyrd, tilgiver igen og igen sin kone, selv efter at hun er flyttet, og han har indrettet sig med hendes villige kammerpige. ”Christian den 4. i krig og kærlighed” er en saftig, sexfikseret, men også rørende og gribende beretning, baseret på kongens over 3000 breve og andre samtidige dokumenter. Mogens 4

?????

af mp72 22-05-2013 (Bog, hæftet)

Spændende og interessant læsning.

?????

af PeterP 10-06-2013 (Bog, hæftet)

dejlig bog

Bogforsidens illustrator: Palle Petersen