Max Ulrich Klinker

Sidst opdateret: 21. januar 2024
Max Ulrich Klinker

Beskrivelse:

Max Ulrich Klinker, født i oktober 1965 på Frederiksberg og opvokset primært i Østerbrogadekvarteret i København, er uddannet civilpilot og jurist. Tidligere pilot i SAS. Forinden pilot i andre luftfartsselskaber med bl. a. operationer i Afrika, og desuden flyveinstruktør. Holder dansk og fransk advokatbeskikkelse. Bosat i Sydfrankrig gennem en snes år, tidligere i indre København og Hellerup.

Er forfatter til adskillige skønlitterære tekster, artikler og essays. Debuterede i 2011 med novellesamlingen SMAK.

Forfatterportræt - se nedenfor (links)

Kontaktoplysninger:

Mobil: 0033671369955 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

De skønlitterære

Besøg mig på:

Forlag: Forlaget Brændpunkt Udgivelsesår: 2021

Pastorale – Krig og Kærlighed (roman)

Pastorale – en roman om tab af uskyld …

Anden Verdenskrig er lige om hjørnet, og England forbereder sig på kamp.

Som en anden Romeo er hovedpersonen, den unge danske RAF-pilot Herman Andersen, måske mere forelsket i forelskelsen end i noble, engelske Anne. Livet blandt purunge piloter, de første rædselsvækkende togter, luftduellerne og forbudt erotik begynder for alvor at sætte sine spor. Alligevel er der en slags orden i kaos, mens historien bevæger sig mellem England og Frankrig, mellem hverdagen i en bombeeskadrille og et privilegeret selskabsliv.

Levende beskrivelser af vilde luftkampe, et indgående kendskab til datidens nye krigsvåben og et troværdigt tegnet persongalleri fra forskellige miljøer vækker mindelser om Brideshead Revisited eller Downton Abbey – her tilsat brølende flyvemaskiner – og sender læseren tilbage til en verden, der ikke længere findes.

* * *

KRISTELIGT DAGBLAD: 5 stjerner (ud af 6) og kåret som en af de 25 bedste bøger i 2021. "Uanset graden af ydre dramatik - eller slet ingen af slagsen - er romanen til stadighed en nærværende beretning om uskyldstab og personlig modning."

LITTERATURSIDEN: "En udviklingshistorie med masser af autenticitet, der ikke blot fortæller om krig og kærlighed, men også om begær, store forventninger og splittelsen når man både er dansk og engelsk i en krig, hvor alliancer forandres."

FLYVEHISTORISK TIDSSKRIFT: "Man føler sig hensat til mindelser om Downton Abbey, og man føler sig som anglofil helt hjemmevant med stemningen og atmosfæren. Det er England, da det var før. Der skrives levende om luftkampe og andre dramatiske begivenheder. Man er ikke i tvivl om at forfatteren er pilot."

BIBLIOTEKERNE: "Forfatteren må have foretaget omfattende research forud for skrivningen - krigstidens England og Frankrig fremstår troværdigt og levende."

Romanen er oversat til klassisk engelsk af Sinéad Quirke Køngerskov, PhD og prisvinder

Bogforsidens illustrator: Søren Klok (maleri af Dan Frøjlund)

Udgives som bog, e-bog og indlæst lydbog (indlæst af Karsten Pharao)

Udgivelsesdato: 9. april 2021