Lene Ewald Hesel

Sidst opdateret: 18. november 2023
Lene Ewald Hesel

Beskrivelse:

Jeg er uddannet folkeskolelærer samt bachelor i japansk sprog og kultur med tillægsfag i datamatik og informatik. Jeg debuterede i 1997 med "Bella-Ballade"-bøgerne og har siden skrevet "Dyrenes ABC", der også blev udgivet som spil, "Sanne og Sisyfos" og "Pokker ta' den rådne kat!" Endvidere har jeg skrevet tekster til børnebogsantologierne "Landet længere væk" og "Juhuu! Nu' det jul!" og undervisningsbøgerne "Læs med Læsefidusen" og "d'dansk" samt skrevet og indtalt tekster til Sprogminuttet.

For voksne har jeg, sammen med Thomas Harder, skrevet "Kæreste Kek" (2012) og "En sten for Eva" (2022).

Endelig har jeg oversat over 200 børnebøger af bl.a. Philip Pullman, Jonathan Stroud, Enid Blyton, Joe Abercrombie, Lauren Oliver, Patrick Ness, Shaun Tan, Sven Nordqvist, Jakob Wegelius, Jan Lööf og Tove Jansson samt 25 kogebøger af bl.a. Jamie Oliver, Keith Floyd, Terence Conran og Antonio Carluccio.

Medlem af DOF og BU-gruppen siden 2002.
Medlem af Nordisk Netværk for B&U-oversættere siden 2019.
Modtager af Statens Kunstfonds arbejdslegat.

Fotograf: Gitte Sofie Hansen

Kontaktoplysninger:

Adresse: Bredgade 51, 4. th, 1260 København K Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

BU-gruppen, Dansk Oversætterforbund