Karsten Skov

Sidst opdateret: 18. januar 2018
Karsten Skov

Kontaktoplysninger:

Adresse: Jørgensby 5, 6310 Broager Land: Danmark Tlf: 41775780 E-mail: Klik for at se e-mail

Forlag: Hovedland Udgivelsesår: 2018

Enkeland

Enkeland har Sille Laukam som hovedperson, en dansksindet kvinde i Sønderjylland under 1.verdenskrig, som arbejder på et af områdets mange teglværker. Krigen raser på sit tredje år og overalt i Europa sidder bange kvinder tilbage efter at de har sendt deres ægtemænd, sønner og brødre til skyttegravene. Sille håber at hendes mand, Traugott, er glemt af den tyske krigsmaskine og ikke vil blive indkaldt. Men først på vinteren 1916 går den desværre ikke længere, og den sønderjyske by tømmes for de sidste krigsduelige mænd. Traugott må tage den tunge vej til Frankrig og kæmpe for en sag, som ikke er hans.
Efterhånden som krigen går bliver det vanskeligere teglværkerne at opretholde produktionen og et for et lukker teglværkerne ned for ovnene og gør det svært for kvinderne at brødføde deres familier. Samtidig ligger den evige konflikt mellem dansk og tysk og lurer, og de sociale institutioner som skal støtte soldaterkonerne, hjælper kun de kvinder som ikke er med i de danske foreninger.