Ole Petersen

Sidst opdateret: 4. december 2022
Ole Petersen

Kontaktoplysninger:

Adresse: Øresund Parkvej 13 1.tv, 2300 København S Land: Danmark Mobil: 40542025 E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

De skønlitterære

Besøg mig på:

Forlag: Herodaman Udgivelsesår: 2007

Jerichos Roser

Spændende dansk debut
Ole Petersen tager læseren med på en lang dødsrejse
OLE PETERSEN ‘JERICHOS ROSER’
Forlag: Underskoven/Herodaman
200 sider, 168 kroner
MetroXpress giver 4 ud af 6 glober
Ole Petersen er et forfriskende nyt bekendtskab på den danske  litteraturscene. Hans psykothriller ‘Jerichos Roser’ er en absolut spændende og anbefalelsesværdig dansk debut.
Romanen kører i to tidsspor, der kapitel for kapitel skifter mellem at følge seriemorderen Halvor i nutiden og hans barndomserindringer fra seks-syv års alderen.
Det får romanens kapitler til at svinge mellem fredfyldt barnlig uskyld og rablende rædselsvækkende hjerneraderet vanvid med psykopatiske tvangshandlinger og mord nok til en solid gyserweekend.
Ole Petersen tager læseren med på en lang dødsrejse, der tager sin begyndelse allerede da den syvårige Lajs nærmest overjordiske lykketilværelse forsvinder i den store katastrofe. Det virkelige livs næsten ufattelige brutale virkelighed ændrer Lai til den maskinagtige Halvor, en sort skygge af sig selv, der kvæler sine ofre, vikler deres hoveder ind i vitawrap og med læbestift maler røde klovneansigter på dem.
Uhyggelige konsekvenser
Halvor er et væsen, der kun vil døden, og som ved, at der ikke gemmer sig glæde og latter bag den hvide
klovnemaske og det store røde grin.
Halvors dødsrejse er et farligt portræt af det psykopatiske vanvids skabelse og dets fatale, uhyggelige konsekvenser. Den rest af menneskelighed, der er tilbage i Halvor, gemmes bag dunkende metronomlyde i hans hoved og en lang række tvangsprægede handlinger.
‘Livet kan være en rigtig stinker, når andre træffer valget for dig’, er den filosofi, som Halvor giver udtryk for, når han kvæler sine ofre. Og det er, hvad han selv har oplevet på sin krop.
Et litterært krydderi er sammenkædningen af splittelsen mellem Halvors sorte indre og barndommens Lai med H.C. Andersens ‘Skyggen’. Fraværet af harmoni skaber isolation og mørke.
Jerichos Roser er noget så specielt som en selvudgivelse. Forfatteren har selv bekostet udgivelsen gennem selvudgiverforlaget Under¬skoven.dk, og det kan vi læsere være glade for.
Jerichos Roser kunne godt fortjene udgivelse på et ‘rigtigt’ forlag med den eksponering og det detailsalg, som følger med, men foreløbig må man bestille thrilleren på forlagets hjemmeside.

Jan Vandell