Henning Kirk

Beskrivelse:

Uddannet læge med speciale i samfundsmedicin. Leder af Gerontologisk Institut 1989-1998, herefter selvstændigt virke som seniorkonsulent, forfatter og foredragsholder. Har som aldringsforsker især interesseret mig for ældrebilleder, holdninger og fordomme knyttet til alder, aldring og alderdom. Har som medlem af Forfatterforeningens seniorgruppe (fra 2013 formand) bl.a. medvirket i erindringsantologier.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Mosegård Park 73, 3500 Værløse Land: Danmark E-mail: Klik for at se e-mail

Medlem Af:

Faglitterære gruppe, Seniorgruppen

Online Referencer:

Sådan holder du hjernen i gang

Bogen fortæller om hjernens livskarriere og de gode muligheder for at vi fortsat kan udvikle og vedligeholde viden, erfaring og færdigheder højt op i årene. Hjernen er et livslangt byggeprojekt: Vi bygger op, til og ud. Og vi river ned, bygger op igen – og bygger om. Det er bl.a. muligt fordi vi hele livet kan danne nye nerveceller og nye netværk af disse celler. Bogen beskriver også særlige seniorkompetencer, dvs. egenskaber som kan udvikles i moden alder: Viden, erfaring, håndelag, ekspertise, overblik samt sproglige og kommunikative evner. Endelig gives konkrete råd til at holde hjernen skarp, bl.a. sproglige og musiske aktiviteter, samt det vigtige i at holde sig i fysisk form.

Bogforsidens illustrator: Marlene Diemar Sherar