Margrethe Tjalve

Sidst opdateret: 14. november 2017
Margrethe Tjalve

Iseskrog - en roman om Gertrud Rask og Hans Egede i Grønland 1721-35. Er netop udkommet på Forlaget Vandkunsten.
Vandkunsten skriver: Iseskrog er noget i retning af lyden af tør is mellem græstuer, der trædes i stykker. Det er også titlen på Margrethe Tjalves på alle måder store debutroman om Gertrud Rask, der var gift med Hans Egede, ”Grønlands apostel”.

Historien udspiller sig i Grønland fra 1721-1735. Dens hovedperson er Gertrud Rask, gift med missionæren Hans Egede, der er udsendt som leder af handel og mission.

I prologen til den egentlige historie i Grønland åbner konflikten sig. Hans Egede, der er præst på Lofoten, vil til Grønland for at missionere, men Gertrud gør modstand, og hendes langvarige og smertefulde afvisning af ægtemanden ophører først, da hun indgår en handel med Gud: Hvis Gud vil frelse hendes børn fra en truende koppesygdom og redde hendes ældste søn fra druknedøden, lover hun at rejse med. I de følgende år er denne aftale med Gud en sikkerhed, som giver hende styrke til at modstå angreb og farer og hjælpe sin mand. Men efterhånden vendes den til en skyld for alle de ulykker, som den dansk-norske koloni påfører grønlænderne.

Romanen falder i fire dele: Tiden inden Grønland, rejsen og det første år, kærligheden, og til sidst døden.

Kontaktoplysninger:

Adresse: Ved Bakkedraget 7, 3060 Espergærde Land: Danmark Tlf: 49136970 Mobil: 21476970 E-mail: Klik for at se e-mail

Seniorgruppen, De skønlitterære

Udgivelser