Karin Kryger

Sidst opdateret: 15. september 2019
Karin Kryger

mag.art. i kunsthistorie. Københavns Universitets guldmedalje 1977. Har været ansat i Københavns Kommune og på Nationalmuseet som gravminderegistrator og var i en årrække redaktør ved Nationalmuseets værk Danmarks Kirker.

Arbejder i dag sammen med Vibeke Winge med en transskribering af et 1700-tals manuskript: en fortegnelse over billedhuggeren Johannes Wiedewelts arbejder på Det Kongelige Bibliotek. Projektet er et finasieret af Ny Carlsberg Fondet og publiceres i serien Kilder til Dansk Kunsthistorie.

Karin Kryger har publiceret bøger og artikler om gravminder, kirkegårdskultur og billedhuggerkunst, kirkekunst og restaureringshistorie, bl.a. Allegori og Borgerdyd (1985), Frihedsstøtten (1986) og Tranquebar kirkegårde og gravminder 2002, (sammen med Lisbeth Gasparski), Gudsfrygt, bøn og omvendelse. Billedsproget i københavnske alterpartier fra 1700-tallet, Kbh. 2010 (sammen med Ole Nørlyng); Mindelunden ved Jægerspris Slot, Kong Frederik den Syvendes Stiftelse paa Jægerspris, 2012.

Sidder i bestyrelsen af Foreningen for Kirkegårdskultur samt redaktionen af foreningens årsskrift Kirkegårdskultur.

Har redigeret værket Danske Kongegrave, der udkom 6. november 2014.

Foruden arbejdet med Wiedeweltmanuskriptet arbejder Karin Kryger med en bibliografi om arkitekten H.B. Storck.

Karin Kryger holder foredrag inden for emnerne Danske Kongegrave Barok og nyklassicistisk skulptur Billedhuggeren Johannes Wiedewelt Gravmindekunst og kirkegårdskultur Kirkegårde og gravminder i Tranquebar Restaureringshistorie Historicisme.

Kontakt Oplysninger:

Adresse: Nivåvænge 32, 2990 Nivå Land: Danmark Mobil: 4520913290 E-mail: Klik for at se e-mail

Faglitterære gruppe